طول محتوا را چگونه تعیین کنیم؟ نگاهی از منظر سئو به طول محتوا

طول محتوا

یکی از سوالات متداول مشتریان نویسش هنگام ثبت سفارش تولید محتوا، طول مناسب و متناسب با محتوای درخواستی‌شان است. صحبت کردن درباره طول محتوا با با توجه به حجم زیاد مطالبی که در این خصوص در اینترنت موجود است دیگر چندان ساده به نظر نمی‌رسد.

احتمالا شما هم با یک سرچ ساده به عددهایی مانند ۳۰۰ کلمه برای توضیحات محصول، ۱۶۰۰ یا ۲۵۰۰ کلمه برای مقالات برسید که توسط موسساتی مثل هاب اسپات و افراد مختلف پیشنهاد شده است. اما واقعیت آن است که تعیین عددی مشخص برای معیار قرار دادن تولید محتوا، احتمالا چندان کار درستی نیست. در ادامه، به معیارهایی خواهیم پرداخت که باید در نظر داشته باشیم و در نهایت، بر اساس آمار موجود در نویسش، پیشنهادهایی برای تعیین طول محتوا حضورتان تقدیم می‌کنیم.


نکته اول: طول محتوا و اشتباهات رایج آماری

نقش آمار در طول محتوا

اکثر اعدادی که به عنوان استاندارد طول تولید محتوا به دست آماده‌اند، از میانگین گرفتن محتوای موجود در صفحات وب به دست آمده‌اند. مثلا برخی از تحلیل‌ها بر پایه‌ی بررسی و تحلیل میلیون‌ها صفحه‌ی وب و جایگاه و رتبه‌شان در نتایج جستجو به دست می‌آید. بر اساس موفقیت صفحات و میانگینی که به دست آمده است، اعدادی که پیش‌تر مثال زده شد، پیشنهاد می‌شود.

اما واقعیت آن است که هیچ رابطه‌ی «کاملا» مستقیمی بین تعداد کلمات یک محتوا و مقدار موفقیت‌ آن در موتورهای جست‌وجو وجود ندارد. ممکن است محتوایی ۳۰۰ کلمه‌ای بتواند به رتبه‌ی نخست گوگل برسد، در حالیکه متون چندهزار کلمه‌ای در صفحات انتهایی جست‌وجو قرار داشته باشند.

هیچ رابطه‌ی مستقیمی بین طول محتوا و رتبه‌ی آن در موتورهای جست‌وجو نیست. محتوای طولانی‌تر، الزاما در جایگاه بهتری قرار نمی‌گیرد.

البته این بدان معنا نیست که نباید از اعداد پیشنهادی و استانداردهای تعریف شده فاصله گرفت. به طور کلی، مقاله‌ای کمتر از ۶۰۰ کلمه چندان قابل پیشنهاد نیست. اما آنچه «خیلی» بیشتر از طول محتوا مهم است، تناسب حجم محتوا با موضوع است.

مساله دیگری شاید ذهن شما را مشغول کند و آن هم این است که گوگل چرا به طول و تعداد محتوا کلمات ما اهمیت می‌دهد و اصلا چه طور این کار را انجام می‌دهد. بد نیست که با داستان گوگل و کاری که انجام می‌دهد آشنا شوید تا اهمیت این موضوع برای شما روشن‌تر شود.


گوگل و طول محتوا

طول محتوا و گوگل

اگر با گوگل و نحوه کار موتورهای جستجو آشنا باشید، بهتر متوجه می‌‌شوید که اعداد مربوط به طول محتوا از کجا آمده و چگونه اهمیت می‌یابد. فرض کنید یک دانشنامه بسیار بزرگ دارید و قرار است به وسیله آن به سوالات و جستجوهای مردم دنیا پاسخ دهید. اگر دانشنامه شما یک دانشنامه معمولی بود (چه از نوع آنلاین و چه آفلاین) هنگامی‌که کلمه ای مانند “کفش” را در آن جستجو می‌کردید، به یک صفحه مشخص راهنمایی می‌شدید و در آنجا مطالبی درباره کفش برای شما در دسترس بود.

اما فرض کنید دانشنامه شما یک ایراد بزرگ دارد و آن هم این است که بر خلاف بقیه دانشنامه‌های دنیا به ازای هر کلمه‌ای که در آن جستجو می‌کنید به شما یک پاسخ برنمی‌گرداند، بلکه هزاران پاسخ را در برابر شما قرار می‌دهد! خب پس باید آنها را به ترتیب مربوط بودن به کلمه مورد جستجویتان مرتب کنید، این دقیقا همان مساله‌ای است که موتورهای جستجو با آن روبرو هستند. به ازای هر کلمه یا عبارتی که در این موتورهای جستجو از جمله گوگل وارد می‌شود آن‌ها هزاران صفحه اینترنتی را خواهند یافت که درباره این موضوع صحبت می‌کنند.

حالا وظیفه یک موتور جستجو چیست ؟ مرتب کردن نتایج بر اساس “مربوط بودن یا Relevance ” موضوع صفحه با عبارت مورد جستجو کاربر.

گوگل با استفاده از الگوریتم‌های مختلف و همین طور ربات‌هایی که محتوای صفحات شما را بررسی می‌کنند این کار را انجام می‌دهد که شاید نام آن‌ها را شنیده باشید. هر کدام از این الگوریتم‌ها وظیفه ای را بر عهده دارند اما اگر بنا باشد در یک جمله کوتاه همه این موضوع مورد بررسی این الگوریتم‌ها را بیان کنیم این است که همه آن‌ها به دنبال این هستند که بازدید کننده از صفحه “تجربه خوبی” را داشته باشد.

مهمترین وظیفه‌ی گوگل به عنوان یک موتور جست‌وجو آن است که تجربه‌ی خوب و مناسبی را به کاربران خود ارائه دهد. پس با الگوریتم‌های مختلف تلاش می‌کند تا مناسب‌ترین و متناسب‌ترین نتایج را اولویت‌بندی کرده و به کاربر نمایش دهد.

وقتی که گوگل به شما صفحه ای را برای مطالعه با موضوع کفش پیشنهاد می‌کند، آن مطالب باید برای شما قابل توجه، مربوط و مفید و معتبر باشد.

 خب حالا ما تقریبا به ساده‌ترین شکل ممکن با نحوه کارکردن گوگل آشنا شدیم اما ربط چگونگی کار کردن گوگل به کم و کیف محتوای متنی ما چیست؟ هر چه قدر گوگل از بررسی محتواهای شما و همین طور بررسی رفتار بازدید کنندگان سایت شما متوجه شود که محتوای شما برای مطالعه مناسب است سایت شما را در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد. طول محتوا یکی از مهمترین فاکتورهایی است که بر روی این محاسبه و تصمیم‌گیری گوگل در رتبه بندی سایت شما تاثیر گذار است.

حالا که متوجه دو موضوع پایه ای و مهم در زمینه طول محتوا شده‌ایم وقت آن رسیده که درباره چگونگی تعیین طول محتوا با هم صحبت کنیم. برای به دست آوردن طول مناسب محتوا راه‌های مختلفی وجود دارد. ما از میان همه این راه‌حل‌ها روش زیر را برای پیدا کردن طول مناسب محتوای متنی پیشنهاد می کنیم.


طریقه پیدا کردن طول مناسب محتوا

چندی پیش یکی از مدیران بخش هوش مصنوعی گوگل اعلام کرد که با توجه به کارگیری تعداد زیاد الگوریتم‌های مختلف خود ما هم گاهی دقیقا نمیدانیم که چرا و چگونه رتبه بندی اتفاق می‌افتد! در چنین شرایطی و با توجه به خطای آماری ممکن است برای شما نیز اتفاق بیافتند، بهتر است گام‌های زیر را پیگیری کنید:

  1. مخاطب هدف خودتان را به صورت دقیق مشخص کنید. یعنی دقیقا بدانید که برای چه کسی و با چه هدفی در حال تولید محتوا هستید.
  2. کلمه کلیدی خود را با توجه به یک استراتژی مناسب انتخاب کنید. توجه کنید که انتخاب کلمه کلیدی و استراتژی مربوط به آن اگر مهمترین بخش سئو نباشد، قطعا یکی از مهمترین کارهایی است که در بهینه سازی سایت و محتوا خود قرار است انجام دهید.
  3. رقبای خود را در آن کلمات یا عبارات کلیدی پیدا و تحلیل کنید. با جستجو در نتایج گوگل لیستی از صفحاتی که رقیب شما در این کلمات به حساب می‌آیند را به دست آورید.

با پیدا کردن رقبا شما می‌توانید محتواهای منتشر داده شده توسط آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید و تعیین کنید که طول محتوای مناسب برای محتوای شما چه قدر است. اگر رقیب شما با مقالات ۸۰۰ کلمه ای در کلمات کلیدی مد نظر شما در رتبه‌های بالای گوگل قرار دارد وقت آن است که شما مقالات ۱۲۰۰ کلمه‌ای تولید کنید و توضیح بهتری و کارآمدتری نسبت به آن تولید کنید.

در واقع این تحلیل به شما کمک می‌کند که به جای تکیه بر آمار کلی به جای یک مقاله ۲۴۰۰ کلمه ای که بسیاری از منابع توصیه کرده اند، دو مقاله ۱۲۰۰ کلمه ای و با دو عبارت کلیدی هدف داشته باشید. متقابلا ممکن بود که شما به این نتیجه برسید که ۲۴۰۰ کلمه روال تولید محتوا در رقابت صنعت شماست و باید پای خود را فراتر بگذارید.


نکات کلی دیگر درباره طول محتوا

نکاتی برای انتخاب طول محتوا

حالا که می‌دانید گوگل چه طور محتوای شما را مورد سنجش قرار می‌دهد و توسط اعداد هم گمراه نمی‌شوید بهتر است که توصیه‌های کلی زیر را در نظر داشته باشید. متخصصان سئو اکیدا توصیه می‌کنند که اگر توانایی نوشتن متن‌های بلند ندارید به همان متن‌های ۷۰۰-۸۰۰ کلمه ای اکتفا کنید، چرا که به دلیل ناخوانایی متن شما و تجربه ناخوشایند بازدیدکنندگان رتبه شما به سرعت در گوگل سقوط خواهد کرد.

اما اگر توانایی نگارش بالایی دارید و یا از متخصصان و یا پلتفرم‌ها به صورت ویژه برای این کار استفاده می‌کنید و محدودیتی از نظر منابع مالی و انسانی ندارید نوشتن محتواهای طولانی به دلایل زیر میتواند برای شما مفید باشد:

  • محتوای بلند باعث دیده شدن شما به عنوان متخصص در یک موضوع می‌شود. به صورت کلی نوشتن محتواهای طولانی این امکان که شمابه عنوان یک مرجع یا متخصص در موضوعی شناخته شوید را بالاتر می‌برد. ناگفته پیداست که متن‌های طولانی‌تر به همین دلیل باعث افزایش اعتبار برند شخصی و یا برند شرکت شما خواهند شد.
  • محتوا الزاما قرار نیست که برای شما رتبه بالای گوگل به ارمغان بیاورد. علاوه بر بحث برند که در بالا ذکر شد، محتوا یکی از مهمترین ابزار برای فروش و پیدا کردن سرنخ‌ها در بازار است. پس اگر امکان و توانایی نوشتن یا خرید متن‌های طولانی تر با خوانایی بالا را دارید، از آن دریغ نکنید.
  • محتوای با کیفیت و طول زیاد به صورت غیر مستقیم بر روی سئو شما هم تاثیرگذار است. چرا که مخاطبان با آن بیشتر درگیر می‌شوند، نرخ ریزش یا نرخ بستن ناگهانی صفحه را کاهش می‌دهد، مدت زمان ماندن در سایت را افزایش می‌دهد، احتمال به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی را بالاتر می‌برد و بسیاری از موارد دیگر!

پس فارغ از بحث رقابت هر چه محتوای شما با کیفیت‌تر وبلندتر باشد گوگل احتمالا آن را بیشتر دوست خواهد داشت.

در محتواهای بلند تر شما امکان این را دارید که همه ابعاد یک موضوع را پوشش دهید، به همین دلیل مخاطبی که به صفحه شما وارد شده است دست خالی بیرون نمی‌رود! همین طور در محتواهای بلند امکان این که به جای کلمه کلید کوتاه بر عبارت کلیدی بلندتر مانور دهید بیشتر است و این یعنی یک قدم نزدیک تر شدن به فروش.

اما توجه داشته باشید که تاکید به محتوایی با طول بیشتر، نباید هر قیمتی حاصل شود. همانطور که در ابتدا توضیح داده شد، طول محتوا زمانی می‌تواند کارایی داشته باشد که به لحاظ مضمونی داده‌هایی کارآمد را به مخاطب القا کند. پس، از طول و تفصیل بی‌جهت محتوا اکیدا خودداری کنید.

در نهایت کیفیت محتوا را فراموش نکنید. حتی اگر بیشترین تعداد مقالات را با بهترین طول داشته باشید و این مقالات “خوانایی” نداشته باشد در سئو شکست خواهید خورد. بسیار موشکافانه بررسی کنید که آیا مقاله نوشته شده برای مخاطب من نگارش مناسبی دارد و آیا می‌تواند به سادگی آن را بخواند یا نه؟ قطعا نوشتن یک مطلب درباره زیبایی و نوشتن مطلبی دیگر درباره یک قطعه صنعتی به دو زبان و ادبیات مختلف نیاز دارد.

1 comment
  1. در چنین محتوایی من انتظار داشتم «عدد» ببینم. وقتی سخن از طول محتواست ولی هیچ عددی از تعداد کلمات حتی برای نقد باور مرسوم نوشته نمی شود تمایلی به خواندن مطلب نخواهم داشت.
    عدد بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

داستان‌هایی که می‌چسبند:‌ ترجمه کتاب برای سیستان و بلوچستان

مطلب بعدی

چهار دلیل از دلایل تولید محتوای صوتی که شما را قانع خواهد کرد!

مطلب مرتبط