تولید محتوای حرفه‌ای به سبک حرفه‌ای ها: ۱۵ تکنیک اثربخش

Content-creation

در هر کسب‌وکار، چند نکته وجود دارد که می‌تواند موفقیت شمارا تضمین و یا آن‌ را از بین ببرد. یکی از این موارد تولید محتوای حرفه‌ای است که بتواند خریداران محصول یا خدمات‌تان را قانع کند تا خریدی انجام دهند. در این مطلب قصد داریم شمارا با ۱۵ مورد مهم جهت نگارش محتوای حرفه ای جهت فروش آشنا کنیم.

ساده بنویسید

ساده‌نویسی اولین اصل در نگارش هر متن و تولید محتوای حرفه‌ای است. درست است که معمولاً ما علاقه‌مند به پیچیده نوشتن هستیم اما اگر قصد دارید در مخاطبان خود را جذب کنید باید به ساده‌نویسی عادت کنید. اما ساده‌نویسی به این معناست که شما مفاهیم اصلی مدنظر خود را به‌وضوح تحویل مخاطبین دهید و این با ضعیف نوشتن متفاوت است.

پس دقت کنید که ساده اما قوی بنویسید. اگر نوشته شما پیچیده باشد احتمالاً مخاطبین شما دچار سردرگمی خواهند شد و این باعث می‌‌شود که نتوانند اصل موضوع و مفهومی که قصد انتقال آن را دارید درک کنند. از نگارش جملات طولانی پرهیز کنید و سعی کنید جملات را زودتر به پایان برسانید.

دقت داشته باشید

در انجام کارهای خود همیشه باید دقت داشته باشید و نوشتن از این قاعده مستثنا نیست. در ابتدا باید گفت دقت یعنی اینکه شما به آنچه می‌نویسید اشراف داشته باشید و درک مناسبی از مطلب به دست آورید. به‌عنوان‌مثال در معرفی یک محصول یا یک خدمت باید بدانید که مزیت رقابتی محصولی یا خدمتی که در مورد آن می‌نویسید نسبت به رقبا چیست و سعی کنید روی آن بیشتر مانور دهید. در هر زمینه‌ای تحقیقاتی صورت گرفته برای اشراف بهتر و قوی‌تر نوشتن بهتر است به منابع تحقیقاتی مرتبط دسترسی پیدا کنید. اگر فرض کنید این شناخت دقیق و درک بالا یک معدن طلا باشد شما برای به دست آوردن آن مجبور هستید که سنگ‌های زیادی را حفاری کنید تا به طلا برسید پس برای رسیدن به درک عمیق از مطلبی که قصد نگارش آن‌ را دارید باید تحقیقات زیادی انجام دهید تا به عمق مطلب دست‌یابید.

عناوین جذاب برای موضوعات انتخاب کنید

عناوین خسته‌کننده می‌تواند موجب شود که ایمیلی که نوشته‌اید، مطلبی که قرار است در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها پخش‌کنید و یا مطلبی که قرار است روی وب‌سایت‌ها وبلاگ‌ها منتشر کنید و یا حتی خیلی ساده‌تر داخل بروشورهای فیزیکی قرار دهید، خوانده نشود. برای همین پیشنهاد ما این است که از عناوین جذاب استفاده کنید. شاید برای شما هم سؤال باشد که چطور عناوین جذاب بنویسیم؟ راهکارهای متفاوتی وجود دارد برخی اوقات استفاده از “آیا می‌دانید” می‌تواند جذابیت زیادی ایجاد کند به‌عنوان‌مثال “آیا در سال گذشته ۱۵۰۰۰ کشته در تصادفات داشتیم” این مدل سؤال پرسیدن حس کنجکاوی افراد را برانگیخته و موجب می‌شود مطلب شمارا مطالعه کنند. راهکار دیگر مقایسه است می‌توانید محصول یا خدمت خود را با محصولات یا خدمات رقبا مقایسه کنید.

حس ترس خواننده را تحریک کنید

به‌ طور معمول ما از ترس احساس خوبی نداریم و از لذت، لذت می‌بریم. شاید بگویید این‌که طبیعی است، بله اما باید گفت ما می‌توانیم از این پتانسیل مخاطبین به نحو احسنت استفاده کنیم. خواننده‌ای که دوست ندارد ترس را تجربه کند احتمالاً اگر حس کند که متنی توانایی از بین بردن ترس احتمالی وی را دارد منطقی است که آن را مطالعه کند. برای اینکه بتوانید از این پتانسیل استفاده کنید باید مخاطبین خود را خوب بشناسید از اینکه در صبح چه‌کارهایی انجام می‌دهند و شب را چگونه سپری می‌کنند گرفته تا اینکه چه چیز آن‌قدر برایشان اهمیت دارد که اگر نباشد موجب می‌شود که ترس بر آن‌ها حاکم شود.

به حل مشکل مخاطبین توجه کنید

اگر قصد فروش محصول یا خدمات را داشته باشید یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید نقطه درد یا مشکل مخاطبین است. توجه داشته باشید که اگر محصول یا خدمت شما بتواند مشکلی را رفع کند یا آن را حل کند مطمئناً مورد استقبال مخاطبین شما قرار خواهد گرفت. نمونه‌های زیادی وجود دارد به‌ عنوان‌ مثال در کشور ما مشکلات مالی در بسیاری از افراد وجود دارد، شاید شما یک شغل دوم ساده بدون اینکه افراد شغل اصلی خود را ترک کنند را آموزش دهید. یا مثلاً در روزهای اخیر که آلودگی در کلان‌شهر وجود دارد چند راهکار اساسی برای سالم ماندن در این شرایط را آموزش دهید و یا هر موضوع دیگر که بتواند مشکلی از مخاطب را حل کند. این‌گونه مطالب برای کاربران جذاب خواهد بود.

زبان مخفی مخاطبین خود را درک کرده و از آن استفاده کنید

درست است که شما و مخاطبین شما هر دو ممکن است به یک‌ زبان صحبت کنید اما در هر موضوعی مخاطبین یک نوع زبان خاص دارند که شناخت آن می‌تواند به شما کمک کند. به‌عنوان‌مثال امروزه اگر به کودکان، نوجوانان و جوانانی که فرضاً درگیر بازی‌های دیجیتال استراتژیک هستند نگاه کنید معمولاً باهم صحبت‌هایی انجام می‌دهند که برای دیگران کمتر قابل‌فهم است. درواقع آن‌ها به زبان فارسی صحبت می‌کنند اما موضوع مهم اینجاست که آنان اصطلاحاتی دارند که خاص خودشان است. این موضوع در تمامی مفاهیم و گروه‌های مخاطبین دیگر هم صادق است. هرچقدر بتوانید به این زبان‌های مخفی اشراف بیشتری پیدا کنید و از اصطلاحات و نکات مربوط به این زبان‌ها در نوشته خود استفاده کنید بیشتر می‌توانید مخاطبین را جذب کنید. به‌این‌ترتیب آن‌ها حس می‌کنند شما نقاط مشترک بیشتری با آن‌ها دارید و به متن شما بیشتر اعتماد می‌کنند.

داستان‌سرائی کنید

برای اینکه مخاطبین خود را بیشتر جذب کنید بهتر است از داستان‌هایی که در گذشته برای شما اتفاق افتاده استفاده کنید. این داستان‌ها کمک می‌کند تا مخاطبین با علاقه بیشتری محتوای حرفه ای شما را مطالعه کنند. درصورتی‌که خودتان داستان مناسبی ندارید می‌توانید از یک ذهن خلاق استفاده کرده و داستان‌سرایی کنید یا از دیگر داستان‌های موجود برای کار خود قرض گرفته و از آن‌ها استفاده کنید. مشتریان و یا رقبا گزینه‌های خوبی برای قرض گرفتن داستان هستند. اما داستان شما باید شفاف باشد و به‌ وضوح مسئله را مطرح کند.

از جملات غیرفعال استفاده نکنید

در تولید محتوا دو نوع جمله وجود دارد: جملات فعال و جملات غیرفعال، بهتر است از جملات غیرفعال استفاده نکنید و دنبال جملات فعال باشید.

به‌ عنوان‌ مثال نباید بگوییم “مشتری توسط دارو درمان شده است” بهتر است بگوییم “دارو مشتری را درمان کرده است” به‌طورکلی صدای جملات غیرفعال جذاب نیست. چه زمانی که دارید یک ایمیل برای فروش محصولات یا خدمات تهیه می‌کنید، نه زمانی که یک مطلب یا مقاله را نوشته‌اید و نه هر زمان دیگری، البته این بدان معنی نیست که هیچ‌گاه نباید از این‌ گونه جملات استفاده کرد اما باید گفت این‌گونه جملات جذب‌کننده نیستند.

همچنین بخوانید: افزایش فروش با بازاریابی محتوا

یک پیشنهاد غیرقابل مقاومت ارائه دهید

اگر می‌خواهید مشتری شما مجبور به خرید شود نباید پیشنهاد خود را تحسین کنید و فکر کنید با این کار می‌توانید آن‌ را متقاعد کنید. بهتر است آن‌قدر ارزش به محصول یا خدمت خود اضافه کنید که باعث شود مشتری تاب‌وتوان تحمل کردن جلوی پیشنهاد شمارا نداشته باشد.

نکته حائز اهمیت در تولید محتوای حرفه‌ای اینکه همیشه احساس است که تصمیم می‌گیرد نه منطق پس شما باید سعی کنید احساسات کاربران را نیز در نظر بگیرید و بدانید که اگر مخاطبین احساس کنند که خرید آن‌ها باارزش است حتماً این کار را انجام خواهند داد.

سؤالات تعهدات آور نپرسید

گاهی از مواقع در متون خود از سؤالاتی استفاده می‌کنیم که احساس ما این است که سؤالات مخاطبین هستند و در ادامه سعی داریم به این سؤالات پاسخ دهیم. اما باید گفت که بهتر است این سؤالات تا حد امکان ساده بیان شوند و موجب نشوند که تعهد زیادی را به کاربران بدهید. اینکه بتوانید چند تعهد کوچک به کاربران برای رفع نیازهایشان بدهید هم کافی است، فقط لازم است این موارد را شفاف بیان کنید و راهکارهای مشخصی برای آن‌ها ارائه دهید.

مسیر اقدام مخاطبین را روشن کنید

در بسیاری از موارد دیده‌ شده که متن مناسبی تهیه‌ شده است ولی کاربران را به سمت هدف متن راهنمایی نمی‌کند. به‌ عنوان‌ مثال زمانی که شما قصد دارید کاربران بعد از خواندن متن روی یک کلید که در صفحه سایت قرار دارد کلیک کنند و خرید خود را انجام دهند احتمالاً این مهم‌ترین هدف شماست پس باید به‌دقت به این موضوع توجه کنید و سعی کنید که توجه مخاطب خود را به این بخش جلب کنید. درواقع باید در متن به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مراحل فروش محصول اشاره‌کنید و کاربر را برای ادامه مسیر راهنمایی کنید.

با لحن مکالمه‌ای بنویسید

دوستانه نوشتن یک هنر است، معمولاً با دوستان و آشنایان بیشتر و بهتر از افراد غریبه مکالمه می‌کنیم، بهتر است در نوشتن هم این را لحاظ کنیم و لحنی داشته باشیم که مشخص شود به‌عنوان یک دوست با مخاطبین خود در ارتباط هستیم. اما شاید برخی از شما بپرسید که چگونه می‌توان این کار را انجام داد، بسیار ساده و با به کار بردن کلماتی مانند “دوست عزیز” می‌توانید این حس را بهتر منتقل نمایید.

قدرت توصیفات را نادیده نگیرید

هم می‌توانید خودتان محصول و خدمات را توصیف کنید و هم می‌توانید از نظرات و توصیفات مخاطبین خود استفاده کنید. راه دوم بسیار کاربردی‌تر است. می‌توانید با استفاده از بیان نظرات کاربران با نام و حتی عکس خودشان حس مشترکی بین آن‌ها و مشتریان جدید ایجاد نمایید. البته این حس فقط در مورد محصولات و خدمات نیست و می‌تواند راجع به هر موضوع دیگری هم باشد.

محدودیت زمانی و تعداد مشخص کنید

خیلی اوقات اگر برای کاری، فروش محصول یا خدماتی و یا مثلاً ثبت‌نام در کلاس آموزشی و … در حال نوشتن متن هستید می‌توانید از ترفند ایجاد محدودیت استفاده کنید. خیلی اوقات وقتی مخاطبین ببینند که مدت‌زمان کمی برای خرید یا ثبت‌نام و … وجود دارد به‌سرعت این کار را انجام می‌دهند و خود را موظف می‌کنند برای انجام این کار، حتی محدودیت در تعداد هم در بسیاری از مواقع به‌ خوبی پاسخ‌گو است.

همچنین بخوانید: سرنخ فروش چیست؟

متن خود را با صدای بلند بخوانید

متن خود را هرچند بار که فکر می‌کنید لازم است و امکان خواندن آن را دارید با صدای بلند بخوانید، یک‌بار خود را در نقش نویسنده، یک‌بار در نقش مخاطب و خواننده متن و یک‌بار خود را در نقش ویرایشگر و حتی چندین و چند بار خود را در نقش‌های مختلف قرار دهید و سعی کنید که متن را مطالعه نمایید. وقتی در نقش‌های مختلف متن را مطالعه می‌کنید مطمئناً متوجه مواردی خواهید شد که شاید در نگاه اول و نگارش اول متن به آن پی نبرده باشید.

تولید محتوای حرفه‌ای، با در نظر گرفتن این ۱۵ تکنیک سهولت بیشتری می‌یابد، امتحان کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
کارگاه بازاریابی محتوایی

کارگاه بازاریابی محتوایی برگزار می‌شود

مطلب بعدی

به فروش بیشتر فکر می‌کنید؟‌ این سه پیشنهاد کاربردی را جدی بگیرید

مطلب مرتبط