هاب‌اسپات: با یکی از قویترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال جهان آشنا شوید

با توسعه‌ی شیوه‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوایی، ابزارهای متعددی نیز برای تسهیل این فرایند ابداع شدند و در اختیار مارکترها قرار گرفته‌اند. پیش از این، تعدادی از سرویس‌های مطرح بازاریابی دیجیتال را در نویسش معرفی کردیم و حالا قصد داریم نگاهی تفصیلی‌تر به شرکت هاب‌اسپات به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های این حوزه بیاندازیم.


هاب اسپات چه می‌کند؟

شاید توصیف هاب‌اسپات به‌عنوان یک سرویس، چندان کار ساده‌ای نباشد. چرا که این مجموعه در دل خود، ده‌ها سرویس مختلف را جای داده است که به فراخور نیاز و نوع کسب‌وکارتان می‌توانید از برخی و یا تمام آن‌ها استفاده کنید.

هاب‌اسپات به‌قدری توسعه یافته است که می‌تواند نیاز شما را به سایر ابزارهای بازاریابی دیجیتال محدود کند. در دل این سرویس، از ابزارهایی برای اندازه‌گیری بازدیدکنندگان گرفته تا سرویس پشتیبانی آنلاین وجود دارد. سرویس‌های مختلف هاب‌اسپات، هزینه‌های متفاوتی دارد که بسته به اندازه‌ی کسب‌وکار شما محاسبه و اعلام می‌شود.

هاب‌اسپات چگونه بوجود آمد؟

برایان هالیگان، یکی از بنیانگذاران هاب اسپات

برایان هالیگان و دارمش شاه، هاب‌اسپات را در موسسه تکنولوژی ماساچوست در سال ۲۰۰۶ تاسیس کردند. هاب‌اسپات مسیر رشد و ترقی را به‌سرعت طی کرد و درآمدهای شرکت از ۲۵۵ هزار دلار در سال ۲۰۰۷ به ۱۵.۶ میلیون در سال ۲۰۱۰ رسید. گویا سال ۲۰۱۰ برای هاب‌اسپات سال خوبی بود و علاوه بر درآمد بالا این شرکت وان‌فورتی را هم خرید.

به گفته فوربس، هاب‌اسپات کارش را با شرکت‌های کوچک شروع کرد اما کم‌کم هدفش را به شرکت‌های بزرگ که تا ۱۰۰ کارمند  داشت تغییر داد. ۲۵ اوت سال ۲۰۱۴ هاب‌اسپات برای شرکت در کمیسیون اوراق بهادار و بورس درخواست داد و در فهرست بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک با علامت HUBS قرار گرفت. در ژوئیه ۲۰۱۷ نیز هاب‌اسپات کموی Kemvi را خرید که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای کمک به تیم فروش استفاده می‌کند.

هاب‌اسپات چه محصولاتی ارائه می‌دهد؟

هاب اسپات سرویس‌ها و محصولات متفاوتی دارد که بسته به نیاز کاربر قابل استفاده است.

ساخت وب سایت

هاب‌اسپات امکان طراحی، ساخت، میزبانی و تغییر وب سایت را بدون کمک طراح  فراهم می‌کند. اگر بتوانید با موس بکشید و رها کنید، می‌توانید وب سایت هم بسازید. علاوه بر این، وب‌سایت‌ساز، شخصی سازی محتوا برای بازدید کننده را آسان می‌کند و مطالب را برای موبایل بهینه سازی می‌کند.

پس از راه‌اندازی سایت هاب‌اسپات امکان دریافت گزارش برای وب‌سایت ایجاد شده را نیز فراهم می‌کند و توصیه‌هایی برای بهبود عملکرد آن به شما ارائه خواهد کرد. این امکان برای رهایی از مشکلات فنی و تسریع در ایجاد لندینگ پیج‌های متعدد بسیار کارآمد است.

مدیریت وبلاگ نویسی

وبلاگ‌نویسی می‌تواند گامی جدایی‌ناپذیر برای استراتژی بازاریابی جاذبه‌ای شرکت‌تان باشد باشد. شرکت‌هایی که مطالب‌شان را از طریق وبلاگ به اشتراک می‌گذارند، بازدیدکننده‌های سایتی تا سه برابر بیشتر دارند و سالانه ۳٫۵ برابر لید بیشتر نسبت به رقبا دارند.

نرم‌افزار بازاریابی هاب‌اسپات ایجاد محتوای وبلاگ و انتشار آن را آسان می‌کند. مهمتر از همه، هاب‌اسپات با بهینه سازی محتوا با کلمات کلیدی توصیه شده، باعث می‌شود مخاطبان افزایش پیدا کنند. به این ترتیب و با افزایش مخاطبان توانایی گرفتن داده‌ها و اندازه گیری تاثیر هر محتوای منتشر شده را امکان‌پذیر می‌کند.

مدیریت کلمات کلیدی

هاب‌اسپات به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی را که نتایج جستجوی ارگانیک در اختیار شما می‌گذارند، سازماندهی و پیگیری کنید. علاوه بر این، می‌توانید رتبه‌بندی خود را در برابر رقبا ارزیابی کنید و پیشنهادهایی درمورد کلمات کلیدی و مشاوره سئویی در مورد صفحه جستجو دریافت کنید.

مدیریت تبلیغات

اگر از گوگل ادوردز، تبلیغات فیس بوک و یا سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کنید، سرویس ادآن تبلیغات هاب‌اسپات امکان اندازه‌گیری تاثیرات و کلیک‌ها و همچنین سرنخ‌ها، مشتریان و ROI واقعی را از کمپین‌های تبلیغاتی به شما ارائه می‌کند.

ایجاد دکمه‌های فراخوان به اقدام (CTA) و صفحات فرود

هاب‌اسپات امکان‌های مختلفی را برای ایجاد کال تو اکشن در صفحات مختلف و همچنین میزان تاثیرگذاری و نرخ تبدیل هرکدام به شما پیشکش می‌کند. در واقع به کمک هاب‌اسپات می‌توانید علاوه بر ایجاد صفحه فرود (landing page) دکمه‌های CTA نیز ساخته و میزان تاثیر و بازخورد آن‌ها را بررسی و اندازه‌گیری کند.

سرنخ / فهرست مدیریت و طبقه‌بندی

داده‌های بازاریابی بسیاری از سازمان‌ها در میان ابزارهای بازاریابی متفاوتی که استفاده می‌کنند، دفن می‌شوند. برخی از اطلاعات آنها در ابزار ایمیل‌شان قرار دارد، برخی در CRM و برخی در ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی. هاب‌اسپات به شما اجازه می دهد تا تمام اطلاعات مربوط به سرنخ‌ها و اطلاعات بازاریابی را در یک پایگاه اطلاعاتی یکپارچه ذخیره کنید. این امکان به شما کمک می‌کند که به‌راحتی بتوانید میزان تاثیرگذاری هرکدام از کانال‌های بازاریابی خود را به تفکیک مورد بررسی قرار داده، با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت میزان بهره‌وری در فرایندهای بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوایی خود را ارتقا دهید.

مدیریت بازاریابی ایمیلی

هاب‌اسپات اخیر ابزار یکپارچه‌ای را نیز برای مدیریت و اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی ارائه کرده است. تا پیش از این، هاب اسپات تنها زیرساخت استفاده از اطلاعات مشتریان را برای استفاده در سرویس‌های دیگر فراهم می‌کرد، اما هم‌اکنون می‌توانید از سرویس ارسال ایمیل انبوه این مجموعه نیز بهره ببرید.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسین بازاریابی دیجیتال هاب‌اسپات، تقریبا هرچیزی را برای‌ شما خودکار می‌کند. در هاب اسپات می‌توانید فرایندهایی را تعریف کنید که به کاربران در زمان‌های مشخص و پس از اقدام‌هایی که شما تعریف می‌کنید، از طرق مختلف پیام‌های دلخواه را ارسال کند. این امر میزان بازگشت مشتریان را تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌دهد و هزینه‌های شما را در سایر روش‌های بازاریابی کاهش می‌دهد.

CRM رایگان هاب‌اسپات

شرکت هاب‌اسپات سرویس CRM رایگان خود را سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی کرد. محصول CRM تعاملات یا اینتراکشن‌های بین مشتری و شرکت را رصد و مدیریت می‌کند و چشم‌انداز این اینتراکشن و رابطه را پیش‌بینی می‌کند. این قابلیت به شرکت‌ها امکان پیش‌بینی درآمد، اندازه‌گیری بهره‌وری تیم فروش و گزارش منابع درآمدی را می‌دهد. این نرم‌افزار که به‌عنوان خدمتی رایگان ارائه می‌شود، با جی‌میل، جی‌سوت، مایکروسافت آفیس ویندوز و نرم‌افزارهای دیگر هماهنگ است.


بررسی صنعت فناوری

یکی از دلایلی که شرک هاب‌اسپات را در عرصه دیجیتال مارکتینگ شرکتی منحصربه‌فرد می‌دانند این است که این شرکت با رویکرد همه در یک پیش می‌رود و همه خدمات را در یک پکیج ارائه می‌کند. در سال ۲۰۱۲ مقاله‌ای در حوزه تحقیقات CRM Search اعلام کرد هاب‌اسپات در هر دسته‌بندی الزاما بهترین راه حل را ارائه نمی‌دهد، اما بهترین ابزارها و «راه‌حل‌های بازاریابی» را در یک مجموعه گردآوری کرده است.

همچنین در این مقاله آمده است که نقطه قوت هاب‌اسپات در ابزار بسیار کامل دعوت به عمل یا Call to Action ، اکوسیستم آنلاین و سادگی استفاده آن است.

در این مقاله نقاط ضعف هاب‌اسپات هم ذکر شده است. به گفته مقاله CRM Search نقطه ضعف هاب‌اسپات سطح بیشتر و عمق کمتر است. در واقع ابزارهای این سیستم داده‌های متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهند اما این داده‌ها به‌صورت عمقی بررسی نمی‌شوند. همچنین در این مقاله آمده است که عدم سفارشی‌سازی و طراحی ابزارها محدودکننده است و ویژگی‌های پیشرفته‌ای مثل ابزارهای فرآیند کسب‌وکار مدیریت (BPM) برای مدیریت گردش کار را ندارد.

هاب‌اسپات چه نوع محیط کاری را برای کارمندان ایجاد کرده است؟

هاب اسپات به عنوان یکی از شرکت‌های ایده‌آل برای کار برگزیده شده است

بوستون بیزنس جورنال سال ۲۰۱۲ از هاب‌اسپات به‌عنوان بهترین مکان برای کار کردن نام برد که البته این عنوان بی‌دلیل نیست. درامش شاه که اکنون مدیر تکنولوژی موسسه است می‌گوید: «هدف ما فقط ایجاد کسب‌وکار نیست. ما نسل بعدی کارآفرینان را می‌سازیم.» در این راه تسهیلات زیادی دراختیار کارکنان هاب‌اسپات قرار می‌گیرد و ایده‌های آن‌ها شنیده و حمایت می‌شود. به جز حمایت افکار از جنبه‌های دیگر نیز از کارکنان حمایت می‌شود. در هاب‌اسپات افراد برنامه زمانی کار را خود انتخاب می‌کنند تا راحت‌تر و کاربردی‌تر کار کنند.

شرکت‌های رقیب هاب‌اسپات را بشناسید

هاب‌اسپات نیز مانند هر شرکت دیگری، رقبای متعددی دارد. هرچند کمتر می‌توان شرکت‌هایی با سبد گسترده‌ی خدمات هاب‌اسپات یافت، اما برای هرکدام از سرویس‌های این مجموعه می‌توان چندتایی شرکت دیگر نیز یافت. Zoho، Salesforce و Marketo شاید نزدیک‌ترین شرکت‌های موجود با ماهیت هاب‌اسپات باشند. پیشنهاد ما این است که همه‌ی این سرویس‌ها را بررسی کنید تا بتوانید بسته به نیاز کسب‌وکار خود، از تلفیقی از امکانات این سرویس‌ها بهره ببرید. علاوه بر موارد فوق‌الذکر، بد نیست سری به گزینه‌های زیر نیز بزنید.

  1. پردت Pardot
  2. اینفیوژن سافت Infusionsoft
  3. الوکوآ Eloqua
  4. آی‌بی‌ام مارکتینگ کلاود IBM Marketing Cloud(Siliver Pop)
  5. ادوبی مارکتینگ کلاود Adobe Marketing Cloud
  6. شارپ‌اسپرینگ Sharpspring
  7. اکتیو کمپین Active Campaign
  8. لید پیجز Lead Pages
  9. اکت‌آن Act-On
  10. وردپرس فرنکین سیستم Woedpress Franken System
  11. ویش‌پاند Wishpond
  12. هچ‌باک Hatchbuck
  13. آنتراپورت Ontraport

در این نوشته تلاش کردیم تا هاب‌اسپات را به عنوان یکی از ارائه دهندگان خدمات بازاریابی معرفی کنیم و توضیحی در مورد خدمات مختلف آن ارائه دهیم. پیشنهاد می‌کنیم مطلب دیگر نویسش را در مورد طراحی ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
محتوای با کیفیت

محتوای با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟ پاسخ متخصصین را بخوانید

مطلب بعدی
استراتژی محتوا به عنوان اولین گام از فرایند بازاریابی محتوایی

استراتژی محتوا: گام اول فرایند بازاریابی محتوایی

مطلب مرتبط