هزینه تولید محتوا به چه عواملی بستگی دارد؟

احتمالا شما هم در مسیر تولید محتوا برای کسب‌وکار خود با این مساله مواجه شدید که چه بودجه‌ای را برای این کار در نظر بگیرید؟ هزینه‌ی منطقی تولید محتوا چقدر است و برای هر محتوا تا چه میزان باید هزینه کنید؟

مستقل از اینکه تولید محتوا در تیم شما صورت می‌گیرد یا توسط یک شرکت تولید محتوا انجام می‌شود، باید این مهم را در نظر داشته باشید که تولید محتوا و هزینه‌های مربوط به آن به عوامل و پارامترهای متنوعی وابسته است که بدون در نظر گرفتن آن نمی‌توان به سادگی به سوالات شما در این حوزه پاسخ داد. در این مقاله سعی بر آن داریم تا به معرفی این عوامل بپردازیم.


موضوع محتوا

یک متخصص تولید محتوا علاوه بر آن‌که باید به حوزه‌ نگارش محتوا و قوائد کلی کپی رایتینگ آشنا باشد، در حوزه‌ای خاص نیز نیازمند تخصص است. به عبارت بهتر، کپی رایترها هر کدام در حوزه‌ای خاص و تخصصی فعالیت می‌کنند. برخی به طور متمرکز و تخصصی به تولید محتوای گردشگری مشغولند و برخی توانایی ویژه‌ای در تولید محتوای سلامت و پزشکی دارند. موضوعات مختلف هرکدام، میزان سختی و پیچیدگی متفاوتی با دیگری دارد. به عنوان مثال تولید محتوا در حوزه پزشکی به مراتب دشوارتر از حوزه‌ی فناوری‌ست. این مهم هم به خاطر کمبود منابع، هم کمبود متخصص و هم پیچیدگی موضوع ایجاد می‌شود.

پس در نظر داشته باشید که اگر حوزه‌ی فعالیتی کسب‌وکار شما در یکی از گروه‌های سخت طبقه بندی می‌شود، انتظار نداشته باشید که محتوایی با کیفیت در آن موضوع را با هزینه‌ی یک موضوع عمومی تولید کنید.


زمان تولید محتوا

یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار در هزینه‌ تولید محتوا، مدت زمانی‌ست که برای تولید آن محتوا در نظر دارید. طبیعتا هرچقدر زمان کوتاه‌تری را طلب کنید، متخصص تولید محتوا باید سرعت بیشتری را به کار بندد که برای حفظ کیفیت محتوا فشار بیشتری به او وارد می‌شود. توصیه‌ی ما این است که فارغ از هزینه، تا حد ممکن از سفارش تولید محتوا به صورت فوری پرهیز کنید تا علاوه بر پرداخت هزینه‌ای کمتر، کیفیت محتوا را دستخوش تغییر نکنید.


نوع محتوا

نگارش رپورتاژ آگهی به مراتب دشوارتر از تولید محتوا برای وبلاگ است. چرا که نویسنده باید زمان بیشتری را صرف شناخت کسب‌وکار، هدف رپورتاژ و رسانه‌ی مورد نظر برای انتشار کند. این زمان اضافه، هزینه‌ی بیشتری را به تولیدکننده تحمیل می‌کند و طبعا در هزینه تولید محتوا اثرگذار است.


کیفیت محتوا

این انتخاب شماست که بخواهید با کپی‌رایترهایی حرفه‌ای و توانمند فرایند تولید محتوای خود را پی بگیرید یا از افرادی با تجربه‌ی کمتر استفاده کنید. بسته به استراتژی بازاریابی محتوایی شما، ممکن است تمرکز بر محتوایی با کیفیت بیشتر باشد و یا اینکه تولید محتوای بیشتر را در اولویت قرار داده باشید. در نظر داشته باشید که میزان تخصص، تجربه و توانمندی متخصص تولید محتوا، در هزینه‌ی نهایی تولید محتوا تاثیر مستقیم دارد.


حجم محتوا

زمانی‌ که از یک متخصص تولید محتوا و یا شرکت تولید محتوا درخواست تولید ۱۰۰ محتوا در یک موضوع مشخص و برای یک کسب‌وکار را دارید، فرایند برنامه‌ریزی، تحقیق و تولید محتوا را برای او ساده‌تر می‌کنید. پس به شکلی مشخص، اگر بتوانید نیازمندی محتوایی خود را در قالب یک بسته برای تولید کننده محتوا تعریف کنید و بجای سفارش موردی محتوا، تعداد بیشتری از یک محتوا را درخواست کنید، هزینه‌های خود را به مراتب کاهش خواهید داد. پیشنهاد ما این است که با تدوین تقویم بازاریابی محتوایی، تمام محتوای خود را برای یک بازه‌ی مشخص (مثلا یک ماهه) به تولید کننده ارائه کنید تا بتواند با محاسبه‌ی دقیق، قیمتی اقتصادی‌تر را به شما پیشنهاد کند


خدمات اضافه

ممکن است شما علاوه بر تولید محتوای متنی، به انتخاب تصویر، فرم‌دهی محتوا، جدول سئو و… نیاز داشته باشید. طبیعتا تدوین و آماده‌ سازی خدمات اضافه، نیازمند زمان و انرژی بیشتر است که هرکدام در قیمت‌گذاری شما تاثیرگذار است.


هزینه تولید محتوا در نویسش

ما در نویسش تلاش کردیم تا تمام المان‌های فوق‌الذکر را به شکلی هوشمند و آنلاین در سیستم قیمت‌گذاری خود لحاظ کنیم. در نویسش شما دقیقا همان‌قدری پرداخت می‌کنید که باید! پیشنهاد می‌کنیم فرایند سفارش تولید محتوا در نویسش را امتحان کنید تا با مدل تعیین هزینه تولید محتوا در این پلتفرم آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

نویسش تازه به شما سلام می‌کند! آشنایی با امکانات و تغییرات نسخه جدید نویسش

مطلب بعدی
cropped-glossary

چرا باید واژه‌نامه برند اختصاصی برای کسب‌وکارتان داشته باشید؟

مطلب مرتبط