سوالات تولید محتوا که هنگام سفارش محتوا باید پاسخ دهید

تولید محتوا برای توسعه‌ی برنامه‌ی بازاریابی محتوایی، یکی از مهمترین و عموما مستمرترین کارهای پیش روی شماست. بسته به استراتژی کسب‌وکار شما و برنامه‌ای که برای ترویج بازاریابی محتوایی در پیش دارید، ممکن است به حجمی کم یا زیاد از محتوا نیاز داشته باشید. برای تولید محتوا با سرویس‌ها، افراد و متخصصان زیادی سروکار خواهید داشت. سوالات تولید محتوا به شما کمک می‌کنند که محتوایی بهتر و تجربه‌ی خوشایندتر از تعامل با تولیدکنندگان محتوا بدست آوریید.

با این وجود، باید بدانید که در تعامل با تولید کننده محتوا باید چه اطلاعاتی را به او ارائه کنید تا محتوایی کارآمد و منطبق با اهداف‌تان دریافت کنید. به تجربه‌ی هزاران مشتری و محتوای تولیدی در نویسش، عمده سوالاتی که برای متخصصین تولید محتوا در هنگام تولید محتوا پیش می‌آید را در ادامه آورده‌ایم تا بتوانید درخواست خود را بهتر به ایشان ارائه کنید.


۱) هدف محتوا چیست؟

احتمالا هنگام سفارش تولید محتوا، هدفی را برای آن محتوای خاص در نظر دارید. مثلا ممکن است بخواهید در کلمه کلیدی خاصی در موتورهای جست‌وجو جایگاه بهتری بیابید و یا ممکن بخواهید درباره‌ی یکی از خدمات و یا محصولات‌تان به مخاطب توضیحات و اطلاعات بیشتری عرضه کنید.

اما آیا هدف محتوا برای تولید کننده آن نیز، همانقدر که برای شما، شفاف و مشخص است؟ عموما خیر!

در سفارش های تولید محتوا در نویسش، یکی از مشکلات موجود آن است که مشتری محتوا هدف خود را به درستی تعریف نمی‌کند و تولید کننده محتوا با رویکردی متفاوت اقدام به تولید محتوا می‌کند. این مساله، هزینه‌ی زمانی زیادی را به فرآیند تولید محتوا تحمیل می‌کند که با تعیین درست هدف محتوا توسط مشتری این مساله از بین خواهد رفت.

اولین سوال از سوالات تولید محتوا که باید به آن پاسخ دهید آن است که هدف تولید محتوا را برای تولید کننده به طور دقیق و شفاف مطرح کنید. هرچقدر توضیح هدف سفارش دقیق‌تر باشد، محتوایی با تطابق بیشتر با نیازتان دریافت خواهید کرد


۲)‌ مخاطب محتوا کیست؟

سوالات تولید محتوا

مصرف کننده‌ی نهایی محتوا، همان گروه مخاطبین شماست که باید در وهله‌ی اول برای خودتان و هنگام سفارش تولید محتوا برای تولید کننده محتوا شفاف شود. شخصیت خریدار و گروه‌های کاربری برند خود را به دقت تعریف کنید و آن‌ را در اختیار تولیدکننده محتوا قرار دهید.

تولید کننده محتوا باید بداند که محتوایی که تولید می‌کند، توسط چه کسانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نظیر گزینه‌ی اول، ممکن است این مورد برای‌تان شفاف باشد، اما الزاما تولید کننده محتوا به آن اشراف نداشته و ممکن است در تعریف گروه مخاطب دچار اشتباه شود.


۳) زبان و لحن برند شما چگونه است؟

یکی از اجزای مهم استراتژی محتوا، تعیین زبان و لحن محتواست. اینکه با چه زبانی بنا دارید تا با مخاطبان خود صحبت کنید، داده‌ی مهمی‌ست که تولیدکننده محتوا باید پیش از آغاز کار نسبت به آن مطلع باشد. اگر درباره تفاوت لحن محتوا دچار تردید هستید، این مطلب را بخوانید.


۴) زنجیره‌ی محتوا را تعریف کرده‌اید؟

حتما می‌دانید که لینک سازی درون سایت چه تا اندازه می‌تواند به بهبود وضع سئوی سایت‌تان کمک کند. اگر انتظار دارید که محتوای تولیدی تازه‌ی شما در راستای متون و محتواهای قبلی باشد، لازم است که توضیح لازم در این خصوص را به تولیدکننده محتوا ارائه کنید.

کافی‌ست لینک محتوای پیشین که بناست محتوای جدید به آن یا در آن لینک شود را به تولید کننده ارائه کنید تا در محتوای تولیدی خود بتواند جایگاه درستی برای ایجاد لینک در نظر بگیرد.


در نظر داشته باشید که تولید کننده محتوا، به اندازه‌ی شما در جریان جزئیات تجارت‌تان نیست و قطعا اطلاعات کمتری دارد. علاوه بر سوالات فوق که به آن پرداخته شد، هر نوع اطلاعات دیگری که بتواند به درک بهتر نویسنده از سوال شما منجر شود، کمک می‌کند تا محتوایی بهتر در اختیار داشته باشد.

لطفا شما نیز از تجربه ثبت سفارش در نویسش و اطلاعاتی که ارائه کرده‌اید بنویسد و بگویید با دادن چه نوعی از اطلاعات به تولیدکننده، توانستید محتوای بهتری دریافت کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

چهار دلیل از دلایل تولید محتوای صوتی که شما را قانع خواهد کرد!

مطلب بعدی
فرایند تولید محتوا

فرایند تولید محتوا: با چهار مرحله تولید محتوا آشنا شوید

مطلب مرتبط