نویسنده متخصص شوید: تکنیک‌هایی برای ارتقای سطح تخصص در نویسندگی

نویسنده تخصصی باشید

ممکن است شما مطالبی در حوزه‌ی گردشکری، سلامت، فناوری و یا بازاریابی تولید کرده باشید و توانایی نگارش در حوزه‌های مختلفی را دارا باشید. بخش بزرگی از نویسندگان نویسش، نظیر شما هستند و به واسطه‌ی تجربیات مختلف، ظرفیت تولید محتوا در حوزه‌های گوناگون را دارند. اما تعداد معدودی از نویسندگان ما، به شکلی متمرکز بر روی یک حوزه‌ی محتوایی فعالند و تنها سفارش‌هایی مرتبط به یک گروه موضوعی را می‌پذیرند. بر اساس آمار، نویسندگانِ متمرکز -که به آن‌ها کپی رایتر یا نویسنده متخصص می‌گوییم- علاوه بر آنکه درآمد بیشتری را به دست می‌آورند، رضایت بیشتری را نیز برای مشتریان فراهم می‌کنند.


نویسنده‌های تخصصی، عمدتا موفقیت‌های بیشتری را، چه به لحاظ درآمدی و چه به لحاظ تامین رضایت مشتری به دست می‌آورند. آنها عموما نقاط قوت خود را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند به سرعت مخاطب خاص خود را پیدا کنند. چه تازه شروع به نویسندگی کرده باشید، چه فردی حرفه‌ای با سال‌ها سابقه کار باشید، باید بدانید که شناخت توانایی‌هایتان می‌تواند برای کارتان بسیار حیاتی باشد. در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا مخاطب خاص خود را پیدا کنید و متن‌های جذاب‌تری بنویسید.


چرا شناسایی حوزه‌ی تخصصی مهم است؟   

شناسایی مخاطب خاص محتوا | نویسنده متخصص

در جهان تولید محتوا، افرادی که مهارت کافی در حوزه‌ای تخصصی ندارند به سرعت از قافله عقب می‌افتند. اگر حوزه‌ی تخصصی خود را پیدا کرده باشید می‌توانید با سهولت بیشتری با مشتریان آن گروه ارتباط برقرار کرده و کیفیت محتوای خروجی‌تان را به نمایش بگذارید. برای یک لحظه هم که شده، خود را به جای فرد سفارش‌دهنده قرار دهید. او به دنبال نویسنده‌ایست که در کار خود خبره باشد و در کوتاه‌ترین بازه‌ی زمانی، بهترین محتوای ممکن را ارائه کند.

فایده‌ی دیگر نویسنده متخصص بودن این است که به طور میانگین، متون تخصصی درآمد بیشتری را عایدتان می‌کند. آخر هرچه نباشد شما در آن موضوع خاص خبره هستید و هر کسی نمی‌تواند مانند شما محتوای جذابی درآن حوزه تولید کند.


چطور یک حوزه‌ی تخصصی برای خود انتخاب کنید؟

روش‌های مختلفی برای شناسایی حوزه‌ی تخصصی تولید محتوا . تبدیل شده به نویسنده متخصص در آن حوزه وجود دارد. بعضی از افراد به شما توصیه می‌کنند موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید و تا جایی که می‌توانید در آن اطلاعات جمع‌آوری کنید. برخی دیگر ممکن است به شما پیشنهاد دهند که در موضوعات مختلف فعالیت کنید و در نهایت موضوعی را انتخاب کنید که در آن خوب هستید. طبیعتا انتخاب یک موضوع خاص و ماهر شدن در آن می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کند. اما از طرف دیگر اگر به اندازه کافی روی کاری که می‌خواهید انجام دهید فکر نکرده باشید، ممکن است در چیزی متخصص شوید که هیچ علاقه‌ای به آن ندارید. از نکاتی که در ادامه می‌گوییم استفاده کنید تا مخاطب خاص خود را بیابید.


به علایق خود فکر کنید

اگر به نویسندگی در موضوعی خاص علاقه دارید، به احتمال زیاد در آن موفق خواهید شد. در صورت داشتن علاقه، هنگام نوشتن خسته نخواهید شد و مانعی ذهنی برایتان به وجود نخواهد آمد و درنهایت، ارتباط با مخاطب محتوا نه به عنوان کاری خسته‌کننده، که تفریحی لذت‌بخش به شمار می‌آید.

یکی از بهترین روش‌هایی که با آن می‌توانید علایق خود را بیابید موضوعاتی است که اغلب به دنبال آن‌ها هستید و از خواندن آن‌ها لذت می‌برید. چه موضوع مورد علاقه شما سیاست باشد، چه تولید، چه مدرن‌ترین تکنولوژی‌های پزشکی، در هر صورت یافتن آن‌ها نقطه‌ مناسبی برای شروع خواهد بود.


نقاط قوت خود را بیابید

اگر نقاط قوت خود را از قبل بدانید، نویسندگی برایتان راحت‌تر می‌شود و ساده‌تر می‌توانید با مخاطب محتوا ارتباط برقرار کنید. با توجه به تحصیلات و سابقه کاری که دارید، احتمالا در زمینه‌ای خاص حرفه‌ای هستید. می‌توانید از نظر دوستان و آشنایان خود نیز استفاده کنید و از آن‌ها بپرسید که در کجا مهارت دارید. به دنبال اطلاعاتی باشید که به زندگی سایر افراد کمک می‌کند. با شناسایی نقاط قوت خود قادر به درک ضعف‌هایتان نیز خواهید بود. اگر اطلاعات زیادی در مورد خدمات درمانی دارید، اما در حوزه قوانین پزشکی ضعیف هستید دو راه برای شما وجود خواهد داشت. یا می‌توانید دانش خود را در آن زمینه گسترش دهید یا فرصت‌های شغلی مرتبط با آن را رد کنید. به عنوان یک نویسنده، اعتبار شما همه چیزتان خواهد بود.


تمرین کنید، تمرین کنید و بازهم تمرین کنید!

شناسایی مخاطب خاص محتوا - تمرین

اگر به تازگی وارد کار نویسندگی شده‌اید، به کارهای مختلف مشغول شوید تا مهارت‌های خود را امتحان کنید. در رسانه‌های اجتماعی گفت‌و‌گو کنید، مقالات کوتاه ۵۰۰ کلمه‌ای بنویسید، و پروژه‌های سبک را بپذیرید تا در عمل بیشتر با این کار آشنا شوید. اهمیتی ندارد که به دنبال چه شکلی از نویسندگی هستید. نویسندگی فنی، بیزینس، آموزش آرایش یا هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد بیش از هر چیزی به تمرین نیاز دارد. تمرین یکی از پایه‌های اساسی شناسایی مخاطب محتوا است.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، موفق‌ترین نویسندگان نویسش، سابقه‌ی روزنامه‌نگاری و یا وبلاگ‌نویسی دارند. این بدان معناست که کپی رایترهای موفق، علاوه بر فعالیت تخصصی خود در تولید محتوا، به تمرین مستمر در این حوزه نیز مشغولند. با بررسی انجام شده بر روی وبلاگ ۵۰ نفر از همکاران نویسنده نویسش، دریافتیم که عموما، وبلاگ‌های شخصی‌شان همراستا با موضوعات تخصصی‌ای هست که در نویسش محتوا تولید می‌کنند.


خودآگاه باشید

برای این که جایگاهتان را در نویسندگی بیابید، باید شناخت خوبی از خودتان داشته باشید. بسیاری از افراد با خودشان صادق نیستند. زمانی اینگونه افراد متوجه ضعف خود می‌شوند که وارد کارهای رسمی شده‌اند و نویسندگی را بسیار سخت‌تر از آن‌چه که تصورش را می‌کردند می‌یابند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، بر روی خودآگاهی خود تمرین کنید. می‌توانید با مراجعه به بلاگ شخصیتان و خواندن نوشته‌های آن، درک بهتری نسبت به خود پیدا کنید. یک روش عالی دیگر این است که از مشتری‌های سابقتان در مورد نوشته‌هایتان نظر بخواهید. نظر مشتری‌های قبلی به شما کمک می‌کند به طور پیوسته محتوای خود را برای مخاطب مورد نظر خود بهبود دهید.


با یک مشاور صحبت کنید

گاهی اوقات مشورت با فردی حرفه‌ای می‌تواند بهترین راه برای درک توانایی‌هایتان باشد. نظر فردی غریبه که شغل شما ارتباطی با او ندارد، گاهی اوقات می‌تواند بسیار مفید واقع شود. یک مشاور به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را بهتر بشناسید و در عین حال در انجام کار، سلامت روانی خود را حفظ کنید.

یکی از کارهایی که ما از ماه پیش در نویسش آغاز کردیم، ارائه‌ی بازخورد تخصصی بر روی متون تولیدی نویسندگان است. کارشناسان محتوای ما در نویسش سعی می‌کنند به فراخور بازخوردهای دریافتی از مشتریان، پیشنهادهایی به نویسندگان ارائه کنند. اگر تا کنون بازخوردی دریافت نکردید، می‌توانید پیامی در بخش پشتیبانی برای‌مان ارسال کنید.


ایده‌پردازی کنید

خلاقیت و ایده پردازی در تولید محتوا

بیشتر نویسنده‌ها تنها به یک یا دو موضوع خاص که در آن حرفه‌ای هستند فکر می‌کنند. با این حال شما نباید خود را محدود انتخاب‌‌های اولیه‌تان کنید. چیزی که پارسال به آن علاقه داشتید ممکن است امسال برایتان خسته کننده باشد. هر ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید و نوشته‌هایتان را بخوانید. یکی از بهترین زمان‌ها برای انجام چنین کاری اول صبح، یا آخر بعدظهر است.


دانش خود را به‌روز نگه دارد

در عصر حاضر، هرروز و هرروز دانش رو به توسعه است و نمی‌توان بدون مطالعه، خود را در حوزه‌ای متخصص نامید. اگر می‌خواهید یک نویسنده متخصص در حوزه‌ی گردشکری شوید، باید خود را با این صنعت درگیر کنید. اخبار وتازه‌های این حوزه را دنبال کنید، وبلاگ شرکت‌های فعال در این فضا را بخوانید و مستقل از سفارش های تولید محتوا، برای خودتان نیز قلم بزنید.

واقع‌بین باشید!

نوشتن در حوزه‌ی پزشکی، علاوه بر علاقه و پشتکار، به دانش مرتبط نیز نیازمند است. بدون شک اگر رشته‌ی تحصیلی شما حوزه‌ی پزشکی نباشد، امکان فعالیت در این عرصه را ندارید. پس بهتر است هنگامی که می‌خواهید در مسیر تبدیل شدن به نویسنده متخصص قدم بگذارید، به این فکر کنید که چقدر حوزه‌ی انتخابی شما به سواد و تخصص‌تان ارتباط دارد.


جایگاه خود را در نویسندگی پیدا کنید

اهمیتی ندارد که اهل کدام کشور هستید. شناخت جایگاهی که در نویسندگی و در مسیر رسیدن به چایگاه یک نویسنده متخصص دارید در هر صورت برای شما مهم خواهد بود. می‌توانید با انتخاب موضوعی خاص در نوشته‌های خود، محتوایی خارق‌العاده چه برای کارهای کوچک و چه برای شرکت‌های بزرگ تولید کنید.


در این نوشته پیشنهادهایی ارائه کردیم تا در دنیای نویسندگی، یک گام به جلو بردارید و برای مخاطب‌های مشخص، محتوای تخصصی تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا حرفه‌ای باشید و به تدریج در حوزه انتخابی خود یک نویسنده متخصص شوید. البته این کار بدون تمرین ممکن نیست. اگر قصد دارید مسیر حرفه‌ای شدن خود را شروع کنید، شاید بد نباشد سری به پروژه‌های موجود در نویسش بزنید و از بین آن‌ها، موضوعی را انتخاب کنید که به حوزه مورد نظر شما نزدیکتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
تسویه حساب نویسندگان

تسویه حساب نویسندگان، سریع‌تر از همیشه

مطلب بعدی
وبلاگ کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید

۱۹ دلیل قانع کننده برای آنکه وبلاگ کسب‌وکار خود را فعال کنید

مطلب مرتبط