استراتژی محتوا: گام اول فرایند بازاریابی محتوایی

استراتژی محتوا به عنوان اولین گام از فرایند بازاریابی محتوایی

یکی از مهمترین سوالاتی که بازاریابان محتوایی در طول کار خود با آن روبرو هستند این است که «از کجا باید شروع کنیم؟» پاسخ متداول به این پرسش آن است که استراتژی محتوا را در صدر همه‌ی اقدامات قرار دهید، اما بی‌شک این تنها پاسخی نیست که می‌توان به این سوال داد و می‌شود پاسخ‌های دیگری نیز برای آن در نظر داشت. تازه این اول راه است و پس پس از عبور از سد این سوال، مساله‌های دیگری نیز نمایان می‌شوند.

  • چه مراحلی در کار وجود دارد؟
  • آیا تمام آنچه لازم است را در نظر گرفته‌ام؟
  • چگونه فرایند کار بازاریابی محتوایی را مدیریت کنم؟
  • و…


بازاریابی محتوایی، علمی نوپاست و حول آن، سناریوهاو فرمول‌های پیشنهادی مختلفی وجود دارد. واقعیت آن است که میزان «قطعیات» در این حوزه حداقلی‌ست و هرآنچه موجود است، حاصل تجربه‌های مختلف است که توانسته برای عده‌ای مثمر ثمر واقع شود. پس وقتی درباره‌ی فرایند بازاریابی محتوایی صحبت می‌کنیم، هرآنچه پیشنهاد می‌شود، نه به عنوان احکامی قطعی که عموما در مقام پیشنهادهایی آزمون پس داده، نقش ایفا می‌کنند.

نویسش، این فرصت و امکان را داشته است که در جریان شیوه‌ی برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ی بازاریابی محتوایی برندهای مختلفی قرار گیرد. حاصل این تجربه و تلفیق آن با منابع معتبر خارجی، یک فرایند ۵ مرحله‌ای برای بازاریابی محتوایی‌ست که در پنج پست مستقل به معرفی و شرح آن‌ها خواهیم پرداخت. قسمت اول به استراتژی محتوا به عنوان اولین حلقه از این زنجیره می‌پردازد. امیدواریم که برای‌تان کارآمد واقع شود، و طبعا، نظرات و بازخوردهای شما می‌تواند به بهبود این سلسله محتوا کمک کند.


چرا استراتژی محتوا مهم است؟

برندها، راه‌های مختلفی برای رشد پیش روی خود دارند. یک برند می‌تواند گستره وسیعی از روش‌ها را برای پیشرفت خود اتخاذ کند. روش انتخابی ممکن است پاسخگویی سریع اما ناپایدار یا آرام و پایدار داشته باشد. محتوا یکی از راه‌هایی است که یک برند و یک شرکت با استفاده از آن می‌تواند طی مرور زمان بیشتر شناخته شود و به سمت رشد بیشتر حرکت کند.

برای رشد بیشتر نیاز به یک برنامه دقیق وجود دارد و اینجا جایی است که اهمیت استراتژی محتوا مشخص می‌شود. بازاریابی محتوایی، عملی زودبازده نیست و نمی‌توان آن‌ را اقدامی کوتاه‌مدت دانست. فواید یک برنامه‌ی بازاریابی کارآمد در میان مدت و بلندمدت خود را نمایان می‌کند، پس برای حصول بهترین نتیجه به یک نقشه‌ی راه شفاف یا به عبارت بهتر، استراتژی محتوا نیاز خواهیم داشت.


استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا چیست و چرا در فرایند بازاریابی محتوایی اهمیت بالایی دارد؟

استراتژی محتوا، دستورالعملی قابل فهم و شفاف برای تعریف و مدیریت تمامی منابع محتوایی است که شما در اختیار دارید و برای رسیدن به اهداف خرد و کلان کسب‌وکارتان، در کانال‌های مختلف منتشر می‌کنید. این محتوا می‌تواند متنی، تصویری، فایل‌های قابل دانلود یا اشکال دیگری داشته باشد.

استراتژی محتوا به صورت مداوم به شما نشان می‌دهد شما که هستید و دقیقا توانایی انجام چه کارهایی را دارید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید. همچنین مسیر رسیدن به ایده‌ال‌های‌تان را به شما نشان می‌دهد و امکانی قدرتمند برای‌تان می‌سازد که در هر مرحله، میزان تطابق اقدامات‌تان را با برنامه و اهداف‌تان بسنجید.


استراتژی محتوا شامل چه چیزهایی می‌شود؟

استراتژی محتوا مشخص می‌کند که مخاطب شما دقیقا به دنبال چه محتوایی است. چه محتوایی باعث می‌شود که مخاطب شما تحت تاثیر قرار بگیرد و دست به اقدامی بزند که کسب‌وکار شما را با رشد مواجه کند. اما باید مراحل کاری خود را دقیق مشخص کنید. باید هدف‌گذاری کنید، باید در مورد مخاطب خود تحقیق کنید و باید متوجه شوید که کاربر چگونه به محتوای شما دسترسی پیدا خواهد کرد.

استراتژی محتوا، شامل تعریف کانال‌های توزیع، محتوای مورد نیاز، شیوه‌ی تعامل و لحن و زبان محتوای شما خواهد بود. بطور خلاصه، هرآنچه در فرایند بازاریابی محتوایی شما مورد نیاز است، به انضمام شکل و نحوه‌ی استفاده آن در سند استراتژی بازاریابی محتوایی شما جای خواهد گرفت.


آیا استراتژی محتوا ضروری است؟

جواب کوتاه این است: بله! شما نیازمند یک استراتژی دقیق و برنامه‌ریزی شده هستید. محتوای خوب می‌تواند اعداد و ارقام بازاریابی شما افزایش دهد. بازاریابی خوب هم در ادامه به فروش و رشد بیشتر منجر خواهد شد. در این صورت شما به سوددهی خواهید رسید.

اما یک نمی‌توان تنها به محتوای خوب بسنده کرد. محتوای خوب باید به درستی ارائه شود و باید به مخاطب درست ارائه شود. وگرنه کل روند رشد کسب‌وکارتان با خطر مواجه خواهد شد. قدم‌های مختلفی وجود دارد که بتوان مطمئن شد استراتژی محتوای شما استراتژی درستی هست یا نه، در ادامه با این قدم‌ها آشنا خواهیم شد.


مراحل تولید یک استراتژی محتوا

۱. شناسایی مخاطب

شناسایی مخاطب یکی از مهمترین مواردی‌ست که هنگام تدوین استراتژی محتوا باید به آن توجه کنید

مخاطب شما کیست؟ نسبت به کسب‌وکار شما و نوع رابطه‌ای که با کاربران خود دارید، محتوای‌تان باید تناسبی ایجاد کند. به عنوان مثال شرکت دیجی‌کالا، برای مخاطبان و خریداران خود بستری به نام دیجی‌کالا مگ را خلق کرده که در زمینه‌های مختلفی همچون تکنولوژی به تولید محتوای سودمند می‌پردازد. این وبلاگ هم باعث می‌شود که مخاطبین دیجی‌کالا، زمان بیشتری را در این وب‌سایت بگذرانند و هم اینکه مخاطبین بیشتری از طریق سایت، وارد حلقه خرید دیجی‌کالا شوند. گروه‌های محتوای دیجی‌کالا مگ نیز، متناسب با گروه‌های محصول این فروشگاه در نظر گرفته شده است و به نوعی، تامین کننده‌ی نیازهای محتوایی مخاطبین است.

شناسایی مخاطب باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد. باید محتوای مورد نیاز در زمینه کاری خود را بشناسید. باید بدانید که صنعت و حوزه‌ی کسب‌وکار شما، دقیقا چه مخاطبانی دارد و این افراد چه شخصیت‌هایی دارند. اینجا به چیزی به اسم پرسونا نیاز داریم.

پرسونا یک شخصیت خیالی است که حاوی مشخصات کلی مخاطبان و مشتریان شما خواهد بود. علایق و سلایق آن‌ها لیست می‌شود و یک پرسونا خلق می‌گردد. در ادامه باید برای این پرسونا کار کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت بهتر پرسونا و نقش آن در رسیدن به محتوایی با کیفیت، این مطلب را مطالعه کنید.


۲. توجه به دغدغه مخاطب

آیا محتوای شما مشکلی را از مخاطب حل خواهد کرد؟ آیا سوالاتی مطرح می‌شود که برای مخاطب مفید باشد؟ در این زمینه هم می‌توان از مجله هومینگ یا وبلاگ اسنپ‌فود نام برد. هر کدام از وبلاگ‌ها متناسب با ماهیت آن کسب‌وکار، به مخاطب و سوالات او کمک خواهند کرد.

حوزه‌ی کاری هومینگ، خرید و فروش املاک و مستغلات است و به فراخور دغدغه‌ی مخاطبین این کسب‌وکار، محتوایی کاملا مطابق با نیاز آن‌ها تولید و منتشر می‌شود. اگر مخاطب هومینگ باشید، بعید که پاسخ به سوال‌های محتمل خود را در مجله‌ی این شرکت نیابید. توجه به دغدغه‌ها و مساله‌های مشتری، می‌تواند عاملی کلیدی در نگهداشت آن کاربر و وفادارسازی مشتریان باشد.

طرح سوال و مفید بودن محتوا، به رشد شما در طولانی مدت و بهتر دیده شدن هم کمک خواهد کرد. تصور کنید که تجارت شما در زمینه لباس و پوشاک است. طبعا با در نظر گرفتن گروه‌های مخاطب، باید بتوانید به نیازها و سوال‌های اساسی آن‌ها کمک کنید. مثلا در این حوزه، شیوه‌ی انتخاب سایز یکی از دغدغه‌های مرسوم است که مشخصا، می‌تواند سوژه‌ی خوبی برای محتوای شما باشد.


۳. دستیابی به ایده‌هایی منحصر به فرد

چه چیزی باعث می‌شود که شما و محتوای شما خاص و منحصر به فرد باشد؟ شما مطمئنا رقبایی در حوزه‌ی فعالیت خود دارید. حال چه چیزی باعث می‌شود که شما از رقبا جدا شوید؟ کدام خدمت شما بهتر از رقبا است؟ اینجا محتوا به شما کمک می‌کند که اطلاع‌رسانی بهتری داشته باشید. یافتن نقاطی که بتواند شما و محتوای تولیدی‌تان را نسبت به رقبا یک سروگردن بالاتر قرار دهد، می‌بایست یکی از کارکردهای استراتژی بازاریابی محتوایی شما باشد.

انجام درست قدم پیشین به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. اگر به سوالات بی‌پاسخ جواب دهید، پس منحصر به فرد خواهید بود. همچنین اگر محصولات شما مزایای خاصی نسبت به دیگران دارد، باید این مزایا را بشناسید و آن را به مخاطب اعلام کنید.


۴. تعیین شکل محتوا

استراتژی محتوا محدود به نوع و شکل خاصی از محتوا نیست و می‌بایست به تمام انواع کیفی محتوا توجه داشته باشد. محتوای شما به شکل نوشته خواهد بود یا شکلی دیگر دارد؟ از ویدئو و اینفوگرافیک استفاده می‌کنید؟ امکانات فراوانی در اختیار شما خواهد بود. فقط باید متناسب با مفهوم محتوا و پرسونایی که با آن سر و کار دارید، محتوای خود را خلق کنید. اگر مخاطب شما بیشتر به پادکست علاقه‌مند است، باید به فکر پادکست باشید. اگر مخاطب شما به دنبال نوشته است، پس باید طبق خواسته او عمل کنید.


۵. تعیین کانال‌های توزیع

نقش کانال‌های توزیع در تدوین استراتژی محتوا

از چه کانال‌هایی برای انتشار محتوا استفاده خواهید کرد؟ وبسایت، وبلاگ و شبکه‌ اجتماعی همگی کانال‌های در اختیار شماست که می‌بایست به فراخور اهداف ارتباطی و برنامه‌ای که پیش‌تر تعیین کرده‌اید، از آن‌ها بهره ببرید. توجه داشته باشید که الزامی به استفاده‌ی هم‌زمان از تمام کانال‌های توزیع محتوا وجود ندارد و بسته به نوع کسب‌وکار، نیاز مخاطب و منابعی که در اختیار دارید، می‌توانید از یکی یا برخی از آن‌ها بهره ببرید.


۶. توجه به جزئیات

جزئیات ریز هم باید مدیریت شود. چه کسی محتوای الف را تولید کند؟ محتوای ب کجا انتشار پیدا کند؟ محتوای جیم چه زمانی منتشر شود؟ همگی این سوالات مهم هستند و لازم است که با دقت پاسخ داده شوند. بخشی از استراتژی محتوا را، دقت در برنامه‌ریزی‌ها، زمان‌بندی‌ها، تقسیم وظایف و تعیین خروجی‌های مد نظر تشکیل می‌دهد. شاید برخی از آن‌ها در وهله‌ی اول، ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد، اما واقعیت آن است که نکات کوچک و گاه ساده، می‌تواند تاثیر بزرگی در بازخورد نهایی کار شما ایجاد کند.


برای تدوین استراتژی محتوا از کجا شروع کنیم؟

با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توانید به فرمت‌های مختلفی از سند استراتژی محتوا دست یابید. نمونه استراتژی محتوا در حوزه‌های مختلف، عموما به زبان انگلیسی، در دسترس است که می‌توانید برای بررسی بیشتر به آن‌ها مراجعه کنید. اما پیشنهاد ما آن است که به عنوان اولین قدم، به آن‌چه پیش از این عنوان شد توجه کنید و سعی کنید به سوالات و نکاتی که مطرح شد پاسخ دهید. علاوه بر آن، ما همواره آماده‌ی کمک به شماییم. تدوین استراتژی محتوا یکی از خدمات نویسش برای کسب‌وکارهاست که توسط بهترین متخصصان انجام می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین و کارآمدترین استراتژی محتوایی را داشته باشید، کافیست آن را به ما بسپارید.

1 comment
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

هاب‌اسپات: با یکی از قویترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال جهان آشنا شوید

مطلب بعدی
بازاریابی جاذبه‌ای یکی از شیوه‌های نوین بازاریابی دیجیتال است

بازاریابی جاذبه‌ای را بهتر بشناسید | آهن‌ربا بجای بلندگو

مطلب مرتبط