چگونه متا تگ بنویسیم: ۵ راهنمایی ساده و کاربردی برای نوشتن توضیحات متا

نوشتن توضیحات متا: ساده تر از همیشه!

نوشتن توضیحات متا آن‌چنان که به نظر می‌رسد، سخت و پیچیده نیست و با رعایت اصولی ساده می‌توان متا تگ‌های اثربخش‌تری تولید کرد. پیش‌تر با کارکردهای متاتگ و توضیحات متا در این مطلب آشنا شدید. در این مقاله با ۵ راهنمایی آسان برای نوشتن توضیحات متا و نوشتن متا تگ آشنا می‌شوید.



ویژگی‌های توضیحات متای استاندارد

متا تگ یا متا دیتا چیست و چگونه نوشتن متا دیتا ی اثربخش به بهبود وضعیت سئو سایت ما کمک می‌کند؟

وقتی درباره‌ی موضوعی در گوگل سرچ می‌کنید، نتایج حاصل در سه بخش برای شما نمایش داده می‌شوند:

  1. تگ عنوان
  2. لینک (آدرس صفحه)
  3. توضیحات متا (چکیده محتوا)

تصویر زیر را ببینید:

حاصل نوشتن توضیحات متا به شکل اصولی در نتیجه جستجو نمایان خواهد شد

هر سه پارامتر فوق، توسط شما قابل تعریف است. متا دیتاها به ما کمک می‌کنند که نحوه‌ی نمایش صفحات در گوگل را مدیریت کنیم و هم‌زمان، به گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز کمک می‌کنند که با دقت بیشتری صفحات مختلف را رتبه‌بندی کنند. توضیحات متا، سومین بخش از این این المان‌های سه‌گانه است که وظیفه‌ی انتقال ماهیت محتوای صفحه‌ی مد نظر به مخاطب را به عهده دارد. در ادامه، با پنج راهنمایی ساده و کاربردی برای نوشتن متا تگ‌های بهتر و اثربخش‌تر آشنا خواهید شد.


دعوت به عمل (Call To Action) را جدی بگیرید

در نوشتن توضیحات متا، کاربر را متقاعد و دعوت به انجام عملی مشخص کنید. کارکرد توضیحات متا آن است که به مخاطب این اطمینان را بدهد که مطلبی که دنبال آن است را یافته است. پس با در نظر گرفتن یک متن جذاب، کاربر را دعوت به عملی مشخص کنید. خواندن مقاله، یادگیری مطلبی تازه یا آشنایی با محصولی که به آن نیاز دارد، ساده‌ترین مثال‌های ممکن هستند.


اشتیاق مخاطب را برانگیزید

شما کمتر از چند ثانیه زمان دارید تا با کمترین تعداد واژگان ممکن، مخاطب را به خواندنِ محتوای‌ مورد نظرتان تشویق کنید. در نوشتن توضیحات متا باید بتوانید اشتیاق کافی را در مخاطب ایجاد کنید و دلیل لازم را برای کلیک روی عنوان سایت‌تان فراهم کنید.


ساده و سرراست صحبت کنید

هرچه در نوشتن متا تگ‌ها سادگی بیشتری را پیش بگیرید با اقبال گسترده‌تری مواجه خواهید شد. رسالت شما آن است که در تعداد کمی کاراکتر، ماهیت اصلی محتوا را به مخاطب انتقال دهید. ساده، صمیمی، شفاف و واضح به نوشتن متا تگ مربوطه بپردازید و از کلمات و جملات پیچیده و نامفهوم خودداری کنید.


واقعی و مفید بنویسید

فقط به توضیح و معرفی آنچه در محتوا‌ی‌تان موجود است بپردازید و از مبالغه بپرهیزید. هیچ‌کس دوست ندارد مورد اغواگری قرار گیرد و با محتوایی نامرتبط به آنچه در توضیحات متا مطرح کرده‌اید، مواجه شود. با نوشتن توضیحات متای اشتباه و غیرواقعی، علاوه بر آنکه مخاطب را می‌آزارید، موجب افزایش Bounce Rate سایت و صفحه‌تان نیز خواهید شد.


اصول فنی را در نظر بگیرید

استفاده از کلمه کلیدی کانونی هنگام نوشتن توضیحات متا الزامی‌ است و مطلوب آن است که در ابتدای توضیحات نوشته شود. همچنین، اگر به ماهیت و جمله‌بندی شما آسیب وارد نمی‌کند، بهتر است که از سایر کلمات کلیدی محتوا نیز در نوشتن متا تگ استفاده کنید. طول توضیحات متا نباید بیشتر از ۱۵۰ کاراکتر باشد و این، نیازمند آن است که بتوانید در نهایت ایجاز و سادگی، منظور و نیت متن را توصیف کنید.


در نهایت، نوشتن متا تگ علاوه بر بهبود رتبه در موتورهای جستجو کمک شایانی به برانگیختن حس کنجکاوی کاربران خواهد کرد. شما با نوشتن یک متا تگ مناسب با موضوع محتوای خود، توضیح کوتاهی را در مورد محتوا ارائه می دهید تا مخاطب از همان ابتدای امر بداند که این نوشته برای رفع نیاز او مناسب است یا خیر.

2 comments
  1. در عنوان “اشتیاق مخاطب را برانگیزید” در متن اشتباه تایپی وجود دارد:
    “باید بتوانید اشتباه کافی را در مخاطب ایجاد کرده” که کلمه اشتباه باید اشتیاق باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
bounce-rate

Bounce Rate | نرخ ریزش

مطلب بعدی

داستان‌هایی که می‌چسبند:‌ ترجمه کتاب برای سیستان و بلوچستان

مطلب مرتبط