نرخ تبدیل مشتری چیست و چگونه می‌توان آن‌را ارتقا داد؟

CRO

اگر شما هم در بستر اینترنت به فعالیت و کسب و کار مشغولید حتما اصطلاح نرخ تبدیل مشتری به گوشتان خورده است و در خصوص تاثیر محتوا و بازاریابی محتوایی در این خصوص چیزهایی شنیده‌اید. در این مقاله، شما را با این مفهوم بیشتر آشنا می‌کنیم و پیشنهادهایی برای ارتقای نرخ تبدیل ارائه خواهیم کرد.

گرچه نرخ تبدیل مشتری صرفا منحصر به کسب و کارهای اینترنتی نیست و هر زمینه‌ای را که در آن فعالیت دارید، پوشش خواهد داد ولی این موضوع اهمیت خود را در بستر کسب و کارهای اینترنتی بیشتر نشان داده است. در هر زمینه‌ای که  فعالیت داشته باشید، برای هدفی تلاش می‎‌کنید. شما با تولید محتوای مفید، کاربران را به خرید اجناس، عضویت در سایت،‌ پر کردن نظرسنجی یا حتی دیدن یک تبلیغ ویدیویی و دانلود اپلیکیشن دعوت می‌کنید و وقتی کاربر، فعالیت مورد نظر شما را انجام داد به هدف خود می‌رسید.

نرخ تبدیل مشتری به بیان ساده، میزان انجام شدن فعالیتی مشخص توسط کاربران را برای‌تان مشخص می‌کند. مثلا اگر هدف سایت شما فروش اجناس است، به شما می‌گویند که چند درصد از کل کاربران یا بازدیدکنندگان وب‌سایت شما هدف تعریف شده را انجام داده‌اند.

نرخ تبدیل مشتری در کسب‌و کارهای اینترنتی

در کسب و کارهای اینترنتی، شما خدمتی را به کاربرانتان ارائه می‌دهید که مستقیما با چشم دیده نمی‌شود و کاربران نمی‌توانند آن را لمس کنند و باید بدون شنیدن درباره‌ی آن، تنها به یک وبسایت یا اپلیکیشن اعتماد کنند و حاضر به عمل مورد نظر شما (خرید، عضویت و…) شوند. در ابتدا، وقتی نتوان از حواس پنجگانه برای انجام کاری استفاده کرد، اعتماد کردن و انتخاب کردن، دشوارتر از آن است که تصورش را بکنید.

شما باید بدانید، چه عملکردی باعث خواهد شد افرادی که به وسیله‌ی موتورهای جستجو و تبلیغات به سایت شما وارد شده‌اند، متقاعد به انجام  خواسته‌‌ی شما خواهند شد. چه نوع از تولید محتوا در وبسایتتان این انگیزه را ایجاد می‌کند که بازدیدکنندگان، از بازدیدکننده عادی به بازدیدکننده مفید تبدیل شوند؟ چه نوع ظاهری مورد پسندتر است و آیا رابط کاربری سایت، روان و ساده طراحی شده یا بازدیدکنندگان را گیج کرده و فراری می‌دهد؟

همچنین بخوانید: سرنخ فروش چیست؟

اینجاست که اهمیت نرخ تبدیل مشتری نمایان  می‌شود. نیاز به آموزش افزایش نرخ تبدیل مشتری برای افزایش بازدهی سایت یا هر کسب و کار دیگری، الزامی است. با آموختن راه‌های افزایش نرخ تبدیل مشتری می‌توان بازدهی سایت را افزایش داد و بدون صرف هزینه به حداکثر سود رسید.

با در نظر گرفتن نرخ تبدیل مشتری، بدون افزایش بازدیدکنندگان و با سرمایه‌گذاری روی مخاطبان فعلی می‌تواند درصد بیشتری از آنها را به کاربر مفید تبدیل کرد و نرخ تبدیل را به همین سادگی افزایش داد. برای مثال تصور کنید ۱۰۰ نفر در روز از سایت شما بازدید کرده و تنها پنج نفر از آنها به خرید از شما ترغیب می‌شوند.

افزایش ترافیک سایت و دوبرابر کردن بازدیدکنندگان اولین چیزی است که به ذهن هرکسی می‌رسد. این افزایش دوبرابری باعث می‌شود در روز دوم ۱۰ نفر از شما خرید کنند. ولی روش عاقلانه‌تری وجود دارد که می‌تواند با تغییراتی بدون افزایش ترافیک، نرخ تبدیل مشتری را به ۲۰ درصد افزایش دهد. با استفاده از این روش در روز دوم با ۲۰ نفر خریدار مواجه خواهید شد! بدون اینکه برای افزایش ترافیک هزینه‌ای صرف کرده باشید.

تاثیر بازاریابی محتوا در نرخ تبدیل مشتری

وقتی وبسایت شما از نظر بازاریابی محتوا ضعیف باشد، تبدیل کاربر به مشتری اتفاق نمی‌افتد و نرخ تبدیل شما به شدت کاهش می‌یابد. حتی اگر شما، تمام تلاشتان را برای ارائه خدمات مفید انجام داده و هزینه‌ی زیادی برای تبلیغ صرف کرده باشید و سایتتان از ترافیک خوبی برخوردار باشد، ولی بازدهی مناسب را دریافت نخواهید کرد.

یک مثال ساده می‌تواند در اینجا به درک بیشتر این موضوع کمک کند. تصور کنید با تبلیغات فراوانی مایل به بازدید از یک فروشگاه شوید. ولی وقتی وارد فروشگاه شدید، راهنمایی درستی درباره محصولات دریافت نکنید یا با قیمت‌های نامعتبر و چیدمان نامناسب و گیج‌کننده مواجه شوید. اولین کاری که خواهید کرد این است که بدون خرید از فروشگاه خارج شده و در دل، به پسرکی که آنسوی خیابان، بروشورهای تبلیغاتی زیبا پخش می‌کند، خواهید خندید.

محتوا در عموم موارد می‌تواند کاربرانی که به شیوه‌های مختلف جذب شده‌اند را، فعال‌تر کند. پس از جذب کاربر، چه از طریق موتورهای جست‌وجو و چه از سوی هر کانال تبلیغاتی دیگر، می‌بایست مطمئن شوید که تمام اطلاعات و داده‌های مورد نیاز را برای اقناع و توجیه وی در وب‌سایت خود به او ارائه می‌دهید. به عنوان مثال، بخش زیادی از مشتریان نویسش، پس از ورود به وب‌سایت و پیش از عضویت، سری به وبلاگ‌مان می‌زنند و چندتایی از مقالات را مطالعه می‌کنند.

عموما زمانی می‌توانیم اعتماد را در کاربران خود -و در گام‌های نخست- ایجاد کنیم که توانسته باشیم محتوایی درستی و کاربردی در خصوص بازاریابی محتوایی به ایشان ارائه کرده باشیم.

افزایش نرخ تبدیل مشتری با استفاده از تولید محتوا

راه‌های زیادی برای افزایش نرخ تبدیل مشتری ارائه شده است. همه‌ی این راهکارها، در صورت استفاده درست، عملکرد مناسبی خواهند داشت. ما در این مقاله با آموزش بازاریابی محتوا و ارائه نکاتی برای تولید محتوای باکیفیت،‌ شما را در بالابردن بهره‌وری سایتتان کمک خواهیم کرد.

اولین کاری که باید برای افزایش نرخ تبدیل سایت انجام داد این است که نقاط قوت و ضعف سایت خود را شناسایی کنید. صفحاتی که با توجه به ترافیک زیادشان نرخ تبدیل کمتری دارند را پیدا کرده و نقاط ضعفشان را مشخص کنید. همچنین صفحات با نرخ تبدیل بالا را مشخص کنید و از استراتژی‌ای که در این صفحات بکار برده اید، در دیگر صفحاتتان نیز استفاده کنید. بعضی مواقع در تشخیص نقطه‌ی قوت یا نقطه ضعف یک صفحه دچار شک می‌شویم و نمی‌دانیم کدام‌یک از عوامل موجود در صفحه باعث این بازدهی شده‌اند. در چنین مواقعی انجام تست A/B ما را در شناسایی بهتر کمک می‌کند.

انجام تست A/B برای مقایسه نرخ تبدیل در شرایط مختلف

اگر مدت‌زمان زیادیست که به واسطه‌ی وبسایتتان در فضای اینترنت،‌ کسب و کار می‌کنید و از ترافیک مناسبی برخوردارید، انجام این تست،‌ شما را به بهتر کردن وبسایتتان کمک خواهد کرد. این روش به این صورت است: با تغییر یک گزینه (از تغییر رنگ صفحه تا اضافه کردن کلیدی خاص یا تغییری در محتوای سایت یا عنوان و …) صفحه دیگری ایجاد می‌کنیم و ۵۰ درصد ترافیک را به آنجا منتقل می‌کنیم. یعنی دو صفحه مشابه داریم که تنها در یک مورد شک برانگیز، با هم متفاوتند. با بررسی نرخ تبدیل این دو صفحه در بازه زمانی مناسب،‌ می‌توانیم پی به برتری صفحه‌ی پرسودتر ببریم.

نکته مهم این است که مطمئن باشیم، ترافیک هر دو یکسان‌ است و تفاوت آنها، تنها در یک گزینه است.

شناسایی مخاطب

یکی از نکاتی که در بازاریابی محتوا باید به آن توجه کرد تا محتوا بیشتر مورد توجه و پسند بازدیدکننده قرار بگیرد و نرخ تبدیل افزایش یابد این است که، مخاطب را شناسایی کرده و با توجه به سطح او محتوا را تغییر دهیم. در اکثر مواقع مخاطبین ما،‌  افرادی هستند که به محصول یا دانش و اطلاعات ما نیاز دارند و اگر به اندازه‌ ما در تولید و ساخت و فروش محصولی تبحر و دانش داشتند، دیگر نیازی به خرید از ما پیدا نمی‌کردند. پس دست از لحن تخصصی و فنی و پیچیده‌تان بکشید و دوستانه درباره محصولات تولید محتوا کنید.

توضیح کافی محصولات و خدمات

از دیگر نکاتی که باید برای افزایش نرخ تبدیل در تولید محتوا رعایت کرد این است که در هنگام معرفی یک محصول یا دعوت به انجام کار موردنظرتان، ویژگی برتر خدمات خود را برای مشتری مشخص کنید و بوسیله عنوان و عکس و ویدیو،‌ روی آن تاکید بیشتری کنید. چرا که هر کس برای کاری که انجام می‌دهد،‌ به دنبال دلیل می‌گردد. دلیل این که چرا بازدیدکننده باید این کار را انجام دهد را برای او روشن کنید. او باید بداند، با انجام هدف شما،‌ او نیز سود خواهد کرد.

پشتیبانی آنلاین

از دیگر کارهایی که به افزایش نرخ تبدیل منجر می‌شود  رفع نگرانی‌های کاربر، در رابطه با کاری است که می‌خواهد انجام دهد. تا با این کار، با خیالی آسوده از شما خرید کند یا هدف شما را انجام دهد. این کار را می‌توانید با امکان چت آنلاین در صفحه مورد نظر یا صفحه سوالات متداول برطرف کنید.

ارائه پیشنهادهای وسوسه کننده!

گاهی اوقات لازم است با ایجاد فرصت‌های هیجان‌انگیز یا پیشنهادات ویژه،‌ کاربران و بازدیدکنندگان را ترغیب به فعالیت مورد نظر کرد. این کار علاوه بر ارائه تخفیفات،‌ با ایجاد محدودیت‌های زمانی و ظرفیتی نیز امکان‌پذیر است. به این نکته توجه داشته باشید که همواره باید به محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کنید، پایبند باشید تا اعتماد مشتری‌های ثابتتان را از دست ندهید.

در مقاله‌ای که با آن همراه بودید به تعریف نرخ‌تبدیل مشتری پرداختیم. با هم آموختیم چگونه با استفاده از تولید محتوا و بازاریابی محتوا،‌ می‌توان نرخ تبدیل را افزایش داد. بدون افزایش ترافیک بوسیله موتورهای جستجو و صرف هزینه‌های تبلیغ!


نسخه صوتی این مقاله را از این‌جا بشنوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی

تولید محتوای وبلاگ: به چند محتوای تازه در ماه نیاز دارید؟

مطلب بعدی

در سفارش محتوا چه چیزهایی را باید در نظر گرفت؟

مطلب مرتبط