کپی رایتر و نویسنده محتوا چه تفاوتی باهم دارد؟

بسیاری از واژه‌های انگلیسی، معادل دقیقی در زبان فارسی ندارند و به همین دلیل، ممکن است برداشت‌های متعددی از آن‌ها ارائه شود. یکی همین کلمات «کپی رایتر/copywriter» است که عموما با «نویسنده محتوا/content writer» اشتباه گرفته می‌شود. هرچند این دو تخصص، شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند، اما دو تخصص و توانایی مستقل از هم شناخته می‌شوند.



کپی رایت یا کپی رایت؟ مساله این است!

همانطور که حتما می‌دانید، right و write دو واژه با معنی و نگارش کاملا متفاوت در زبان انگلیسی‌ست که هردو به یک شیوه ادا می‌شوند و طبعا، نگارش آن‌ها به زبان فارسی نیز هم شکل است. از همین رو، گاهی اوقا «کپی رایت/ copyright» به معنای حق تکثیر با «کپی رایت/copywrite» اشتباه گرفته می‌شود.


content یا محتوا: گره‌گشای ماجرا!

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره شد، میان نویسنده محتوا و کپی رایتر تفاوت‌هایی وجود دارد و برا شناخت آن‌ها، بد نیست که به وجه مشترک این دو یعنی «محتوا/content» بپردازیم.

محتوا، هر چیز شنیداری، دیداری و خوانشی که پیامی را به مخاطب منتقل کند را شامل می‌شود. پس انواع متونی که با آن‌ها مواجه می‌شویم (از تیتر روزنامه گرفته تا قصه‌ای در یک کتاب و مقاله‌ای در یک وبسایت) و انواع آثار سمعی و بصری که می‌شنویم و می‌بینیم (مثل پادکست و فیلم سینمایی و…) انواع محتوا را شامل می‌شوند. دامنه و گستره‌ی محتوا، بسیار وسیع است و طبعا، تولید هرکدام از آن‌ها تخصص‌های متفاوتی را می‌طلبد. عموما، پایه‌ی همه‌ی انواع محتوا را، محتوای متنی شکل می‌دهد. به تولیدکننده و به عبارت بهتر، نویسنده‌ی محتوای متنی «content writer» یا همان نویسنده محتوا گفته می‌شود. لازم به توضیح نیست که تولیدکنندگان سایر انواع محتوا نظیر فیلم، موسیقی و… را نمی‌توان «نویسنده محتوا» خطاب کرد و می‌بایست القابی نظیر فیلم‌ساز، آهنگساز و… را به کار برد. به طور کلی و فارغ از نوع محتوای تولیدی، می‌توان به تمام افرادی که به تولید محتوا در گونه‌های مختلف مشغولند «تولیدکننده محتوا» و یا همان «content producer» لقب داد.

نویسندگان محتوا چه کسانی هستند؟

با توضیح بالا، توصیف نویسندگان محتوا چندان کار سختی نیست: هرکسی که متنی قابل خواندن را در هر قالب و با هر هدفی می‌نویسد، نویسنده‌ی محتواست. داستان نویس‌ها، روزنامه نگاران و شعرا را می‌توان در این گروه قرار داد. هنر و استعداد و تخصص، آن‌ها را از هم تمیز داده و در رسته‌های مختلفی قرار می‌دهد. یکی از همین رسته‌های تخصصی را، کپی‌رایترها تشکیل می‌دهند.

کپی‌رایترها چه کسانی هستند؟

استاد محمود دولت‌آبادی که شاهکارهای متعددی من جمله کلیدر را آفریده است، یک «تولیدکننده محتوا»ست که در حوزه‌ی «ادبیات» و «داستان‌سرایی» حائز مهارتی بالا و مثال زدنی‌ست. با همین مثال می‌توان، کپی‌رایتر را یک «تولیدکننده محتوا» دانست که در حوزه‌ی «بازاریابی» دارای مهارت است. کپی‌رایترها ضمن برخورداری از مهارت بالا در نوشتن، با اصول و قواعد علم بازاریابی نیز آشنایی دارند و می‌توانند محتوای خود را با اهداف بازاریابی هماهنگ سازند.

کپی/ copy چیست؟

کپی (که محصول و خروجی کار کپی رایتر است)، یک قطعه محتواست که با هدفی در حوزه‌ی بازاریابی و تبلیغات نگاشته شده است. از شعارهایی که بر روی بیلبوردهای سطح شهر می‌بینید تا متونی که روی بروشور شرکت‌های مختلف درج شده‌اند، و هرنوع محتوای دیگری که با هدفی در این حوزه نگاشته شده باشد، انواع کپی را تشکیل می‌دهند. پس می‌توان تفاوت میان کپی و محتوا را نیز در نوع کاربر و هدف تولید آن تعریف کرد.

آیا یک کپی رایتر می‌تواند نویسنده محتوا هم باشد؟

بله، قطعا! هر نویسنده‌ای که در دانشی در حوزه‌ی بازاریابی داشته باشد، می‌تواند علاوه بر کپی رایتر، هرنوع محتوای دیگری را نیز تولید کنند. اما هر تولیدکننده‌ی محتوایی، نمی‌تواند یک کپی‌رایتر خوب باشد.


اگر دست به قلم هستید و خوب می‌نویسید، برای پیوستن به جرگه‌ی کپی رایتری می‌بایست بنیه‌ی خود را در حوزه‌ی بازاریابی و خصوصا بازاریابی محتوایی قوی‌تر کنید. وبلاگ نویسش، به شما کمک می‌کند که مهارت‌های لازم را آهسته آهسته بیاموزید. پس چشم از این وبلاگ بر ندارید و مطالب آن‌را دنبال کنید.

2 comments
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
اینفوگرافی بازاریابی محتوا: نقشه جامع بازاریابی محتوایی

اینفوگرافی بازاریابی محتوا: نقشه جامع بازاریابی محتوایی

مطلب بعدی
skill-cw2

شش مهارت کلیدی که هر کپی‌رایتر باید داشته باشد

مطلب مرتبط