سرنخ فروش چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

سرنخ فروش چیست؟

سرنخ فروش یا همان لید جنریشن (Lead Generation)، یکی از مهم‌ترین مراحل یک استراتژی بازاریابی دیجیتال و یا بازاریابی جاذبه‌ای همه جانبه و کامل است که به ما کمک می‌کند که بازدیدکنندگان وب‌سایت و یا اپلیکشن خود را، در مرحله اول به مشتریان برند و سپس به مروج‌های برند تبدیل کنیم. اگر کسب‌وکاری آنلاین دارید، سروکار زیادی با مبحث سرنخ فروش خواهید داشت. پس این مقاله را بخوانید تا ضمن آشنایی بیشتر با این مفهوم، با شیوه‌ها و مثال‌های واقعی و بومی از آن آشنا شوید


سرنخ فروش چیست؟

ایجاد سرنخ فروش (Lead Genration)، فرآیندی‌ست که ما در آن تلاش می‌کنیم از طریق انجام کارهای مختلفی مثل تولید محتوا برای وبلاگ، توزیع کدهای تخفیف، ایجاد رویدادهایی آنلاین و… تعداد مخاطبان خود را افزایش دهیم. هرمخاطب تازه‌ای که به سایت، اپلیکیشن و یا محصول ما وارد می‌شود، می‌تواند در نهایت به یک مشتری تبدیل شود و درآمد ما را افزایش بخشد. پس هر کاربر تازه، به مثابه یک سرنخ نقش ایفا می‌کند و ایجاد سرنخ‌های بیشتر، در نهایت ما را به سود بیشتر می‌رساند.

ایجاد سرنخ فروش، اولین گام از فرایند فروش است و پس از آن باید، بازدیدکنندگان‌ (سرنخ‌ها) را به مخاطبان محصول و در نهایت مشتریان خود تبدیل کنیم. انتقال کاربر/مخاطب از هر مرحله به مرحله‌ی بعد به دعوت به عمل (call to action) نیازمند است تا او را در مسیری که ایده‌آل‌مان است قرار دهیم.

این دعوت به عمل، اشکال مختلفی دارد که مقالات آتی با شرح بیشتری به آن خواهیم پرداخت.


چرا سرنخ فروش مهم است؟

ایجاد سرنخ فروش، همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، یکی از گام‌های نخستین و البته مهم و کارساز در توسعه و رشد کسب‌وکارتان خواهد بود. ایجاد سرنخ فروش می‌تواند برای کسب و کار شما میزان قابل توجهی ترافیک ایجاد کند که این مهم در نهایت نرخ تبدیل و فروش شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌بخشد. در حقیقت یک لید جنریشن خوب می‌تواند هر کسی را که در اینترنت برای خدمت یا محصولی جستجو می‌کند، به مشتری ثابت شما تبدیل کند.

تعداد بالایی کاربر در اینترنت وجود دارد که برای پیدا کردن راه حل مشکلات خود در موتوهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و… جستجو می‌کنند و شما می‌توانید با ارائه راه حل از طریق لید جنریشن، آن‌ها را تبدیل به مخاطبان خود کنید.


اشکال مختلف ایجاد سرنخ فروش در بازاریابی دیجیتال

لید جنریشن یا همان ایجاد سرنخ فروش به اشکال مختلفی در بازاریابی دیجیتال حاصل می‌شود. بسته به نوع کسب‌وکارتان ممکن است از فرم‌های دریافت اطلاعات استفاده کنید، کاربران شبکه‌های اجتماعی را به وب‌سایت خود رهنمون کنید و یا از لندینگ پیج ها برای فروش یک محصول خاص بهره ببرید.

روش مناسب برای ایجاد لید تازه، ارتباط مستقیمی با اهداف کسب‌وکار، همچنین بودجه و برنامه‌های استراتژی شما دارد. مثلا اگر در شروع کار خود هستید، بهتر آن است که از طریق فرم‌های ثبت‌نام و یا دریافت اطلاعات، اطلاعات تماس کاربران خود را گردآوری کنید تا در گام‌های بعدی بتوانید به ایشان پیشنهادهای جذاب فروش ارائه کنید.


روش های ایجاد سرنخ فروش از طریق تولید محتوا

ایجاد سرنخ فروش از طریق تولید محتوا

یکی از اصلی‌ترین راه‌های ایجاد سرنخ فروش یا همان لید جنریشن، تولید محتوا است. در واقع شما می‌توانید با تولید محتوای مناسب و بر اساس پرسونای مخاطبان هدف خود، سرنخ‌های فروش خود را کشف کرده و از آن‌ها بهره‌برداری کنید.

شما با تولید محتوا تلاش می‌کنید که پاسخگوی مشکلات و سوالات کاربران باشید و از این طریق می‌توانید آن‌ها را جذب کانال‌های ارتباطی خود کنید. برای مثال شما می‌توانید با تولید یک پست وبلاگ که از ارزش محتوایی بالایی برخوردار است و ارائه آن به کاربران در ازای دریافت شماره تماس یا ایمیل، ایجاد سرنخ فروش کنید.

ایجاد سرنخ فروش توسط همین مطلب!

بیایید از همین بلاگ پست مثال بزنیم: احتمال دارد تعدادی از شما با جستجوی عبارت «سرنخ فروش» به این صفحه رسیده باشید. اگر پیش از این نویسش را نمی‌شناختید، حالا آنرا یافته و احتمال دارد که بخشی از تولید محتوای خود را به ما بسپارید. خصوصا وقتی با تصویر آگهی تخفیف ویژه برای اولین سفارش در کنار وبلاگ مواجه می‌شوید!

ایجاد سرنخ فروش از طریق پست وبلاگ

به بیان ساده‌تر تولید محتوا اولین مرحله در فرایند ایجاد سرنخ فروش است. شما برای ایجاد سرنخ‌های فروش باید در ابتدا بازدیدکننده و مخاطب هدفمند و مرتبط پیدا کنید. می‌دانیم که ایجاد مخاطب فقط از طریق تولید محتوای مناسب امکان پذیر است و سایر روش‌ها، مخاطبینی بی‌ارزش و غیرمرتبط برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

گول اعداد را نخورید: کیفیت مخاطبین به کمیت‌شان ارجح است و هیچ‌وقت با اتکا به روش‌های تبلیغاتی، حجم بالایی از ترافیک را برای سایت و سرویس خود ایجاد نکنید. نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه ممکن است گوگل و سایر موتورهای جستجو شما را به عنوان اسپمر شناسایی کرده و رتبه و اهمیت محتواهای‌تان را تقلیل دهند.

پس باید تلاش کنید که کیفیت محتوای تولیدی خود را بالا ببرید. اگر برای افزایش کیفیت محتوای تولیدی خود سوال یا مشکلی دارید نیز می‌توانید با کارشناسان نویسش مشورت کنید. نویسش یک موتور تولید محتوا است که به شما کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی محتوایی خود را طراحی کرده و با کمک کارشناسان و متخصصان تولید محتوا، آن را اجرایی کنید تا بهترین نتیجه را در ایجاد سرنخ فروش از طریق تولید محتوا داشته باشید.


وبلاگ، راهکاری ساده و عملی برای افزایش مخاطب واقعی

یکی از ساده‌ترین و درعین حال، کاربردی‌ترین روش‌ها برای افزایش تعداد مخاطبان و در نهایت بالا بردن سرنخ‌های فروش، داشتن یک وبلاگ پرمحتوا و قدرتمند است. همانطور که اشاره کردیم، این محتوای شماست که بازدید کنندگان اثربخش را جذب و در نهایت سرنخ‌های فروش اثربخش را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. یک وبلاگ خوب، می‌تواند یکی از غنی‌ترین منابع محتوایی شما باشد و هر محتوا و متنی که برای وبلاگ خود تولید می‌کنید، می‌تواند حجم بالایی از ترافیک را ایجاد نماید.


بررسی بازخوردهای استراتژیک ایجاد سرنخ فروش

یکی از مهم‌ترین نکات در لید جنریشن یا همان ایجاد سرنخ فروش، بررسی فیدبک‌های استراتژیک‌مان است. شما با بررسی آمار و تنایج دریافتی از فعالیت‌های لید جنریشن خود می‌توانید کیفیت استراتژی خود را بررسی کرده و آن را بهبود بخشید. ممکن است استراتژی شما بر اساس داده‌های اشتباهی طراحی شده باشد. در این صورت ما می‌توانیم با بررسی بازخوردها متوجه شویم که مشکل کار کجا است و چگونه می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

برای بررسی روندهای استراتژیک ما در ایجاد سرنخ فروش، روش‌های ابزارهای مختلفی وجود دارد. به طور کلی، می‌بایست حواس‌مان به میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد ترافیک لازم باشد و بتوانید نسبت آن‌ را به خروجی (لید) در نظر داشته باشیم. برای اینکار ابزارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه و در مطالب آتی، به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت


نمونه‌های ایجاد سرنخ فروش در ایران

در سال‌های اخیر نمونه‌های بسیار خوبی در ایجاد سرنخ فروش دیده‌ایم که می‌توانیم از آن‌ها الگو برداری کرده تا بهتر بتوانیم استراتژی‌های لازم را اتخاذ کنیم. از این نمونه‌ها می‌توان به استراتژی ایجاد سرنخ فروش سایت روزیاتو اشاره کرد.

روزیاتو و دیجیاتو

روزیاتو با قرار دادن دعوت به عمل در صفحه اصلی سایت دیجیاتو، از کاربران این سایت دعوت به خواندن یکی از مطالب خود می‌کند. به شکل پیشنهاد روزیاتو دقت کنید: محتوایی را با بهترین شکل ممکن به مخاطب وب‌سایتی دیگر پیشنهاد می‌کند و از او به ساده‌ترین شکل ممکن، دعوت به مطالعه‌ی یک مطلب می‌نماید.

سرنخ فروش در دیجیاتو

دیجی کالا

نمونه دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، استوری‌های لینک‌دار اینستاگرام است. یکی از بهترین مثال‌ها برای استفاده این تکنیک، دیجی‌کالا است.

ایجاد سرنخ فروش در دیجی کالا

در این نمونه شما در ابتدا با مرحله اول ایجاد سرنخ فروش مواجه می‌شوید که از نوع ارائه تخفیف و کوپن است است. سپس شما با اجرای فراخوان به عمل که در اینجا بالا کشیدن صفحه است، به صفحه‌ای که وظیفه دریافت اطلاعات یا فروش را دارد هدایت می‌شوید. به این صورت دیجی‌کالا توانسته یک سرنخ فروش ایجاد کند. دیجی‌کالا با اطلاعاتی که از شما دریافت کرده می‌تواند کد تخفیف‌ها و پیشنهادهای بعدی را نیز برای شما ارسال کند.


شما چگونه سرنخ فروش ایجاد می‌کنید؟

ایجاد سرنخ فروش، کسب‌وکارمان را سرحال نگه می‌دارد و درهای رشد و توسعه را به روی‌مان می‌گشاید. محتوا به طور قطع، تنها راهکار برای رسیدن به این مقصود نیست، اما واقعیت آن است که یکی از مقرون به صرفه‌ترین ابزارها و امکان‌ها برای خلق سرنخ‌های فروش بیشتر است.

شما از چه روش‌هایی برای ایجاد سرنخ فروش استفاده می‌کنید؟ پیشنهاد و تجربه‌ی خود را به طور کامل در کامنت‌های این پست بنویسید تا باقی خوانندگان وبلاگ نویسش نیز با شیوه‌های جدید و خلاق برای ایجاد سرنخ فروش آشنا شوند. به عنوان هدیه، به ۵ کامنت برتر برای این مطلب که روشی جذاب و کارآمد را پیشنهاد داده باشند، کد هدیه‌ی ۳۰ هزار تومانی تقدیم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطلب قبلی
Landing-Page

Landing Page | صفحه فرود

مطلب بعدی
هومینگ: داستان موفقیت

هومینگ و بازاریابی محتوایی: داستان موفقیت یک کسب‌وکار

مطلب مرتبط